Mina Tankar: Otroligt starkt och gripande av Lena Hallengren

2021 05 09

Det var otroligt starkt av Lena Hallengren när hon berättade i TV igår om att hon drabbats av bröstcancer och opererat bort ena bröstet. Hennes gripande och rörande ord kan ha stor betydelse för många andra drabbade och alla vi anhöriga till de 8 000 – 9 000  som drabbas av bröstcancer runt om i Sverige varje år.

Först och främst känner man så starkt för Lena och hennes familj och man hoppas av hela sitt hjärta att allt ska gå bra. Och det finns många andra fall där det med hjälp av fantastisk sjukvård har slutat bra.

Att hon berättade öppet i TV om vad hon går igenom kan också fungera som hjälp och stöd för alla drabbade och alla vi anhöriga som får någon att relatera till. Det är lättare när man vet att man inte är ensam och det är värdefullt när man kan tala om det öppet. Det var en så stark och rörande berättelse av Lena Hallengren.

Lena berättade hur hon upptäckte att det kändes inte som vanligt och hur hon till slut tänkte att nu måste hon ta tag i det här och inte ignorera utan istället kontakta vården. Sen förklarade hon att det kanske svåraste var att berätta för nära och kära. Hon delade med sig om ett bra knep vilket var att hon försöker skicka SMS när hon ska berätta för någon och då hinner personen landa lite innan Lena ringer och berättar närmare om det. Hon talade också om att hon tagit bort ett bröst och hon berörde frågan om rekonstruktion. Frågor som många drabbade funderat på.

Jenny Strömstedt genomförde med värme och känsla en väldigt fin och rörande intervju med Lena Hallengren. Hon ställde både svåra och gripande frågor på ett rakt men samtidigt fint sätt.

❤ ❤ Vi är många som vill sända tusentals styrkekramar och hopp om värme och tillfrisknande till Lena och vi hoppas att allt ska gå bra.

Se hela TV-intervjun här.


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen