JUST NU: Inga utlovade tusenlappar till svenska bilägare

2022 06 17

Riksdagen går emot regeringens förslag om att kompensera bilägare för skenande bränslepriser.

Prischocken på bensin och diesel har drabbat många svenska bilägare under vintern och våren 2022. 

Därför lovade finansminister Mikael Damberg (S) i mars kompensation till landets bilister – 1 000 kronor till alla bilägare oavsett bil och körsträcka. De som bor på landet skulle få 1 500 kronor.

Ett kalas på totalt 4,2 miljarder som efter ett nytt besked nu kastas i papperskorgen.

“Ett hån”

Anledningen är att regeringens förslag saknar stöd i riksdagen från sex partier, rapporterar Sveriges Radio. Alla partier utom Centerpartiet – som ännu inte gett besked – sätter stopp för insatsen.

– Det är riktigt dålig ekonomisk politik och oseriöst att just vid valet betala ut en tusenlapp. Dessutom är det ett hån mot alla som varje dag är beroende av sin bil, för det räcker till knappt en tank, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson enligt SR, som istället förespråkar sänkt skatt och förändrad reduktionsplikt.

Sågas av SD

Även Sverigedemokraterna sågar regeringens förslag att kompensera bilägare för höga drivmedelspriser. 

– Det är ett kontantbidrag och har inget att göra med kostnaden för användandet av bilen. En person som kör en mil om året får samma ersättning som en person som kör 10 000 mil, framhåller partiets ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt enligt Expressen.

Finansministern i chock: "Obegripligt"

Huvudpersonen Mikael Damberg är däremot chockad över kritiken från oppositionspartierna.

– Man tappar hakan. Det här är bränslesveket drabbar alla som pressas av de höga priserna. Är verkligen SD:s, och resten av oppositionens, besked till svenska folket att det inte blir några pengar för de höga bränslepriserna? Det är helt obegripligt, framhäver finansministern enligt tidningen.

“Väljer Ulf framför folket”

Mikael Damberg tillägger:

– Vårt förslag är redo att klubbas av riksdagen och landa i plånböckerna efter sommaren. Men nu hotas det av att SD, som vanligt, väljer att hålla Ulf Kristersson på gott humör framför att stötta vanligt folk.

Ökning efter oljeembargo

Från och med 1 maj sänktes energiskatten på bensin och diesel med 50 öre, vilket skulle ge ett sänkt literpris med uppemot 1,80 kronor. 

En stor del av den sänkningen har ätits upp de senaste veckorna, inte minst efter EU:s besked att stoppa import av rysk olja.

Ska stoppa Putin

Den ökade kostnaden för drivmedel är en smäll svenska folket får ta för att minska den ryska diktatorn Vladimir Putins möjligheter att finansiera sin krigsmaskin i Ukraina, enligt statsminister Magdalena Andersson (S).

– Det här är väldigt viktigt för att minska Putins möjligheter att föra sitt brutala och olagliga krig i Ukraina. Alla ser behovet av att vidta ytterligare åtgärder för att få honom att inse att han ska sluta, sade hon på en pressträff för en dryg vecka sedan.

Foto: Regeringskansliet resp S. Yamkasikorn

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Alla har den om 15 år” – revolutionerande produkt lanseras

2025 11 03

Om 15 år kommer många vardagssysslor vara ett minne blott för hushåll i Norden.

Det förutspår AI-experten Anders Bæk.

Han hänvisar till en ny uppfinning som han bedömer kommer att bli en permanent del av framtidens hem. 

Det handlar om den nya hushållsroboten Neo som utvecklats av det norsk-amerikanska företaget 1X.

Roboten klarar av flera vardagssysslor – som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna och vattna växter.

Anders Bæk bedömer att roboten kommer att bli ett självklart inslag i nordiska hem om cirka 15 år. 

–  Det finns stor potential, och under de kommande åren kommer man att se det bli bättre och bättre, säger AI-experten till DR:s P1 Morgen.

Fjärrstyrs

Ambitionen är att Neo ska kunna utföra vardagssysslor på egen hand i framtiden. I dagsläget måste roboten dock styras av en människa för att lära sig och klara av de svåraste uppgifterna.

– Om du säger åt den att tömma diskmaskinen, så säger den att den kan göra det, men du måste vänta två timmar eftersom en mänsklig operatör måste styra den på distans, förklarar Bæk.

Experten betonar att det är viktigt att vara medveten om att roboten i nuläget fjärrstyrs av en annan person, vilket innebär att operatören får en inblick i användarens hem.

– 1X är väldigt ärliga om det och säger att det är en tidig betaversion, och om man köper den måste man vara beredd att acceptera att det finns en annan person som får gå runt och flytta runt saker i ens hem, säger han till radion.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Går att beställa

Förra veckan meddelade 1X att det går att förhandsbeställa Neo till sin bostad. De första robotarna väntas levereras till amerikanska hushåll under 2026.

Företaget har betonat att Neo har inbyggda säkerhetsfunktioner som säkerställer att den inte  skadar människor. Roboten kan exempelvis inte hantera mycket tunga, heta eller vassa föremål.

LÄS OCKSÅ: Mötet kollapsade – Kreml ger nytt drastiskt besked till Trump 

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen