JUST NU: Turkiet byter namn – vill inte förväxlas med kalkon

2022 06 02

Turkiet har begärt att FN ska erkänna landets nya namn.

Turkiet vill inte längre heta Turkiet. Istället ska landet framöver benämnas som Türkiye. 

På onsdagen skickade landet in en formell begäran till Förenta Nationerna om att ändra namnet, rapporterar BBC. 

“Bästa representationen”

– Türkiye är den bästa representationen och uttrycket för det turkiska folkets kultur, civilisation och värderingar, sa landets president Recep Tayyip Erdogan redan i december.

Trötta på kalkoner

En av de främsta anledningarna till namnbytet är dock en, för turkarna, irriterande förväxling. Landet har tröttnat på att bli förknippade med kalkon.

“Turkey” är nämligen både det engelska ordet för kalkon och det land som president Erdoğan basar över.

Irriterande googleresultat

Den turkiska nyhetskanalen TRT World har förklarat att när man googlar på just “Turkey” får man upp bilder på kalkoner, vilket Turkiet vill undvika. 

Dessutom kan kalkon anspela på “någon som misslyckas” och “dum eller fånig person”, skriver Sky News och hänvisar till en artikel från den turkiska kanalen.

“Made in Türkiye”

Redan förra året började regeringen i Turkiet använda Türkiye på officiella statsdokument. 

Numera står det också “Made in Türkiye” istället för “Made in Turkey” på exporterade produkter.

Blandade reaktioner

Namnbytet har väckt blandade reaktioner, erfar BBC. Statstjänstemän med politiska uppdrag tycks vara för det nya namnet.

Andra menar att det hela handlar om att avleda och distrahera väljarna inför att Turkiet går till val nästa år och samtidigt befinner sig i en ekonomisk kris.

Andra länder som bytt namn

Att länder byter namn händer titt som tätt. För två år sedan stod Nederländerna för en omprofilering och släppte Holland en gång för alla. 

Dessförinnan har Makedonien blivit Nordmakedonien efter ett bråk med Grekland och 2018 bytte Swaziland namn till Eswatini. 

Foto: M. Jerrard

Text: Redaktionen


JUST NU: SMHI varnar för skyfall

2025 07 11

SMHI utfärdar en gul varning för skyfallsliknande regn.

– Under natten till söndag är det risk för kraftiga skurar som lokalt kan ge stora regnmängder på kort tid, framhåller myndigheten i ett uttalande.

Enligt SMHI:s varning ligger sex län i riskzonen:

- Stockholms län

- Uppsala län

- Västmanlands län

- Örebro län

- Dalarnas län

- Gävleborgs län

Samtliga områden kan räkna med ihållande regn från natten mot söndag.

Lokalt kommer stora regnmängder falla på kort tid, uppemot 50 millimeter på vissa platser.

– Till på söndag ser tyngdpunkten på regnet ut att förskjutas till norra Svealand och sydostligaste Norrland. I detta område kan regnet bli kraftigt och ge rikliga regnmängder på kort tid, framhåller SMHI:s meteorolog Mattias Lind.

Uppmaning till allmänheten

SMHI går också ut med flera uppmaningar till invånare i de berörda länen.

Allmänheten uppmanas att tänka på följande:

- Översvämningar kan uppstå i till exempel källare och dagvattensystem. Se över om du kan täta din källare, eller flytta på föremål som riskerar att skadas av vatten.

- Rensa hängrännor, dagvattenbrunnar och andra vattenvägar så att vattnet kan rinna bort obehindrat.

- Vägar och viadukter kan översvämmas, undvik att köra genom vattensamlingarna.

- Restider kan bli längre då det kan vara dålig sikt och risk för vattenplaning. Avsätt längre tid för din resa och anpassa hastigheten.

Högsommarvärme i Norrland

Helgvädret bjuder på stora kontraster i olika delar av landet.

I norra Sverige väntas högsommarvärme från fredagen och framåt.

SMHI har utfärdat en varning för höga temperaturer i Jämtlands län, Norrbottens län, Västerbottens län och Västernorrlands län. Enligt prognosen kan det bli uppemot 30 grader i områdena.

Värmen ser ut att hålla i sig under början av nästa vecka.

– I början på nästa vecka ser södra Sverige ut att få fortsatt ostadigt och lågtrycksbetonat väder, men med lite högre dagstemperaturer än tidigare. I norra Sverige blir det fortsatt högtrycksbetonat och i norra Norrland kan temperaturen i början av veckan nå omkring 30 grader på en del platser, berättar SMHI:s Mattias Lind.

Foto: A. Bingöl

Text: Redaktionen


JUST NU: Matjätte ska öppna flera nya butiker

2025 07 11

En av de svenska matjättarna redovisar positivt resultat och planerar för nyetableringar.

Det handlar om matvaruhuskedjan Axfood som presenterar sin andra kvartalsrapport för året.

– Axfood summerar ett starkt andra kvartal med en tillväxt som var betydligt högre än marknadens, uppger företaget.

Lågprissegmentet drivande

I rapporten framgår tydligt att det är lågprissegmentet i koncernen som driver framgången.

Willysbutikerna står för det bästa resultatet.

– Det är tydligt att allt fler konsumenter väljer att handla hos oss, kommenterar Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies.

Under det andra kvartalet växte Axfood betydligt mer än marknaden, främst drivet av Willys med affärsidén ”Sveriges billigaste matkasse”.

– Detaljhandelsomsättningen ökade med 23 procent totalt.

Fler butiker

Den ökade efterfrågan resulterar också i planer på nya butiker.

Vi ser att det finns fler kunder som vill handla hos Willys än vad det finns butiker, säger Simone Margulies till Dagens industri.

– Effektiviseringarna kommer att leda till årliga kostnadsbesparingar om cirka 80 miljoner kronor från 2026, vilket skapar förutsättningar för koncernen att fortsätta investera i prisvärde och konkurrenskraft.

City Gross blir Willys

Tidigare under dagen rapporterade marcusoscarsson.se om att en annan del av Axfoods koncern går betydligt sämre.

Det skulle kunna ledare till ytterligare fler Willysbutiker framöver.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? kommenterade Ulf Johansson till Dagligvarunytt då.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

Summerar

– Vi summerar ett starkt kvartal där vi växte mer än marknaden och fortsatte attrahera såväl befintliga som nya kunder, uppger Axfood.

– Vi har bra momentum i Willys, Hemköp och Snabbgross och arbetar för att utveckla City Gross.

Foto: Axfood

Text: Redaktionen