JUST NU: Turkiet byter namn – vill inte förväxlas med kalkon

2022 06 02

Turkiet har begärt att FN ska erkänna landets nya namn.

Turkiet vill inte längre heta Turkiet. Istället ska landet framöver benämnas som Türkiye. 

På onsdagen skickade landet in en formell begäran till Förenta Nationerna om att ändra namnet, rapporterar BBC. 

“Bästa representationen”

– Türkiye är den bästa representationen och uttrycket för det turkiska folkets kultur, civilisation och värderingar, sa landets president Recep Tayyip Erdogan redan i december.

Trötta på kalkoner

En av de främsta anledningarna till namnbytet är dock en, för turkarna, irriterande förväxling. Landet har tröttnat på att bli förknippade med kalkon.

“Turkey” är nämligen både det engelska ordet för kalkon och det land som president Erdoğan basar över.

Irriterande googleresultat

Den turkiska nyhetskanalen TRT World har förklarat att när man googlar på just “Turkey” får man upp bilder på kalkoner, vilket Turkiet vill undvika. 

Dessutom kan kalkon anspela på “någon som misslyckas” och “dum eller fånig person”, skriver Sky News och hänvisar till en artikel från den turkiska kanalen.

“Made in Türkiye”

Redan förra året började regeringen i Turkiet använda Türkiye på officiella statsdokument. 

Numera står det också “Made in Türkiye” istället för “Made in Turkey” på exporterade produkter.

Blandade reaktioner

Namnbytet har väckt blandade reaktioner, erfar BBC. Statstjänstemän med politiska uppdrag tycks vara för det nya namnet.

Andra menar att det hela handlar om att avleda och distrahera väljarna inför att Turkiet går till val nästa år och samtidigt befinner sig i en ekonomisk kris.

Andra länder som bytt namn

Att länder byter namn händer titt som tätt. För två år sedan stod Nederländerna för en omprofilering och släppte Holland en gång för alla. 

Dessförinnan har Makedonien blivit Nordmakedonien efter ett bråk med Grekland och 2018 bytte Swaziland namn till Eswatini. 

Foto: M. Jerrard

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen