SVERIGE: Vill stoppa flygplan från Turkiet

2022 06 02

Turkiet fortsätter att motsätta sig ett svenskt medlemskap i Nato.

Enligt Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan har inte Sverige uppfyllt några av de krav som ställts från turkisk sida.

Flera krav

Turkiets kravlista är lång. Bland annat vill landet att Sverige och Finland slutar stödja PKK, som är terrorklassade av både EU och Turkiet.

Turkiet vill även att Sverige avslutar sitt stöd till YPG, som Sverige inte anser är en terrororganisation.

Avslutningsvis vill Erdogan att Sverige och Finland stoppar sanktionerna som infördes efter att Turkiet köpte ryska vapensystem 2019.

Hårt mot hårt

Trots svenska försök till eftergifter går förhandlingarna trögt.

I ett tal till det turkiska parlamentet under onsdagen sa Erdogan att han ännu inte fått några konkreta förslag från Sverige eller Finland gällande kravlistan, rapporterar Reuters.

Enligt Michael Rubin, amerikansk Mellanösternexpert, bör Sverige ändra taktik och sätta ”hårt mot hårt”.

Slå mot ekonomin 

Michael Rubin menar att Turkiets ”akilleshäl” är landets krisande ekonomi. Om Sverige och Natomedlemmar riktar åtgärder som slår mot Erdogans statskassa kan presidenten tvingas ändra sin hårda retorik, konstaterar Turkietkännaren.

– Alla åtgärder som försvagar Turkiets valuta är åtgärder som Erdogan inte kan stå emot särskilt länge. Att begränsa turismen till Turkiet kan också vara en nyckel, eftersom turistsektorn är så svag att Erdogan tvingats skjuta upp skolstarter för att uppmuntra inhemsk turism. Det handlar inte bara om pengar utan även om potentiella röster i presidentvalet 2023, säger han till SvD.

Stoppa flyget

Michael Rubin föreslår en konkret åtgärd. Han tycker att Sverige tillsammans med andra länder bör hota statligt ägda flygbolaget Turkish Airlines med sanktioner.

– Hur det kan få fortsätta flyga till Sverige eller någon annat Natoland medan detta pågår är obegripligt. Att det är effektivt att rikta in sig på Turkish Airlines visade sig också förra året när ett tyst EU-hot om sanktioner mot flyg­bolaget fick Turkiet att sluta flyga irakiska migranter till gränsen mellan Vitryssland och Polen, säger han till SvD.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen