SVERIGE: Oväntat besked kan förstöra sommarsemestern

2022 05 30

Många som är sugna på att semestra i Sverige till sommaren kan tvinga ställa in sina planer.

Långa väntetider för att ansöka om  pass och kökaos på Sveriges största flygplats har präglat nyhetsrapporteringen under våren.

Men semestern kan också förstöras för de som såg fram emot att semestra på hemmaplan. Åtminstone för många som längtat efter att resa genom landet med en husvagn eller husbil. Materialbrist har nämligen ställt till stora problem för produktionen, rapporterar Sveriges Radio.

Jobbiga besked

Det tråkiga beskedet riskerar att drabba de som förväntar sig att hämta ut en husvagn eller husbil till sommaren. Nu kan semestersugna svenskar behöva vänta flera månader och missa möjligheten att använda sitt hus på hjul under årets varmaste månader.

– Vi måste makulera ordrar och gå tillbaka till kunder och berätta att de inte får sina husbilar till sommaren utan till hösten, säger Alf Ekström, koncernchef för Kabe i Tenhult, till SR.

Förseningar och höjda priser

Det som framför allt har satt käppar i hjulet är bristen på halvledare och chassin, som gör att produktionen har sinkats och inte kan möta den efterfrågan som finns i landet. 

materialbristen leder inte bara till förseningar utan även till att priserna på husbilar och husvagnar skjuter i höjden.

“Ingen blir nöjd”

Enligt Kabe är det tuffa besked som nu måste förmedlas till kommande husbils- och husvagnsägare som längtat efter en sommarsemester i den svenska naturen.

– De flesta har förståelse för problemen, sedan är det ingen som blir nöjd. Så mycket kan man nog säga, säger Alf Ekström till SR. 

Efterfrågad campingkultur

I samband med att pandemin slog till mot Sverige ökade också antalet människor som upptäckte möjligheterna att semestra på hemmaplan.

Efterfrågan på att njuta av den svenska campingkulturen har därefter hållit i sig, och Kabes första kvartal 2022 är det mest framgångsrika i företagets historia.

Husbilar ökade med 80 procent

Redan 2021 märktes en tydlig uppgång i intresset för att semestra på fyra hjul. Statistik från Husvagnsbranschens riksförbund visade en uppgång på 35 procent för husvagnar och ingenting talar för att det skulle dala, rapporterar SVT. Husbilar ökade ännu mer – med hela 80 procent 2021 jämfört med förra året. 

Tusentals nyregistrerade

Totalt registrerades nästan 2 500 nya husbilar och husvagnar unde första halvåret 2021. Några nya siffror för 2022 har inte kommit, men efterfrågan är stor och Alf Ekström menar att priserna enbart kommer att fortsätta stiga.

Hundratusentals husvagnar

Förra året fanns det 285 965 inregistrerade husvagnar i Sverige, enligt Husvagnsbranschens riksförbund. Motsvarande summa för husbilar var 108 518 stycken.

Foto:  J. Ackroyd

Text: Redaktionen


ICA förvarnar – superpopulär matvara kommer ta slut

2024 12 19

En klassiker till julbordet kan vara i fara.

Varubristen har kommit med sämsta möjliga timing.

Med mindre än en vecka till julafton har folk börjat storhandla till julmiddagen. Det handlas skinka, sill, rödkål, brunkål, lax, prinskorv och köttbullar i mängder.

En plötslig brist hotar dock en av de främsta klassikerna.

Det gäller ansjovis som används i omåttligt populära Janssons frestelse.

"Klart de kommer ta slut"

På Ica har man gått ut och varnat för att lagret av ansjovis håller på att sina i butikerna.

– Det är klart att de kommer att ta slut, säger exempelvis Åsa Wiklund, som driver Ica Nära i Häggenås, till P4 Jämtland.

Igår lade hon ut de sista sju burkarna i kyldisken.

Och ordet om bristen har börjat sprida sig.

– Det här är faktiskt de sista vi har på den förhandsorder vi hade lagt. När ryktet sprider sig har det blivit en större efterfrågan.

Uppmanar: köp inte mer än ni behöver

Bristen råder över stora delar av landet.

Och paniken började framträda redan för en dryg vecka sedan.

– Utbudet av ansjovis är begränsat, vilket kan leda till att vissa butiker har sämre tillgång på produkterna, framhäver Edvin Nestor som är kategorichef på Ica Sverige, till Aftonbladet.

Skälet är att storleken på skarpsillen, som används för att tillverka ansjovis, har varit mindre och därmed orsakat produktionsproblem.

– Vi rekommenderar våra kunder att inte köpa mer ansjovis än vad de behöver, tillägger Edvin Nestor.

LÄS MER: Chockbesked för Aladdinasken 

Näst mest populärt: "Förskräckligt!"

Janssons frestelse är svårslagen på julbordet för svenska folket.

Och den tycks bara öka i popularitet.

I Livsmedelsföretagens undersökning pekas klassikern ut som näst viktigast på hela julbordet och bristen riskerar därför att göra många upprörda.

Thomas Lindqvist, 67, från Norrtälje är en av dem.

Åt helvete – jag menar förskräckligt! Jag visste inte detta. Jag äter hellre Jansson än skinka på julbordet, säger han till Norrtelje Tidning.

LÄS MER: Svenska folket uppmanas – avstå den här klassikern till jul

Foto: Ica-gruppen/Jessica Gow

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen