UKRAINA: Rysslands röda linje – det kan Sverige inte skicka

2022 05 24

På måndagen bekräftade regeringen att Sverige beslutat att utöka sitt militära stöd till Ukraina.

I ett pressmeddelande konstaterade regeringen att Sverige även fortsättningsvis planerar att skicka militärt stöd till Ukraina.

Men regeringen ville inte specificera vad Sverige planerar att skicka utan hänvisade till sekretess.

– Sekretessen är bland annat nödvändig för att säkerställa att stödet kommer fram och kan användas av det ukrainska försvaret, fastslog regeringen.

Finns en röd linje

Ilmari Käihkö, docent i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan, framhäver att det fortsatt finns en ”röd linje” för vad västländer kan och inte kan skicka.

–  Stridsflyg har de (Ukraina) önskat väldigt länge, men där finns det fortfarande en så kallad röd linje. Ryssland skulle uppfatta det som en väldigt stark eskalation. Den ukrainska sidan har även begärt båtar för beskjutning av den ryska flottan på svarta havet, men röda linjen gäller även i det fallet. Putin ska ha blivit rasande när flaggskeppet RFS Moskva sänktes i april, säger han till SvD.

Kan trappa upp

Trots Rysslands ”röda linje” tror Ilmari Käihkö att det finns en reell möjlighet att Sverige så småningom skickar tyngre stöd till Ukraina. Han utesluter inte att regeringen går med på att Sverige skickar militära fordon eller artilleri.

Ytterst behöver Ukraina medel för att kunna försvara sig.

– De har en väldigt hög stridsvilja, men behöver medel för att försvara sig. Man har börjat lyssna mer på Ukraina sedan mötet i Tyskland och de har uttryckt vissa krav. Vid krigets början förekom det uppgifter om vapenleveranser utan tillräckliga instruktioner för hur dessa vapen skulle hanteras, vilket ledde till förvirring vid frontlinjerna och det var knappast ultimat, säger Käihkö till SvD.

Kräver mer vapen

I ett tal vid toppmötet i Davos vädjade Ukrainas president Volodymyr Zelensky om fler vapen och ”maximala” sanktioner mot Ryssland.

– Det här är varför Ukraina behöver alla vapen som vi frågar efter och inte bara de som vi faktiskt fått, sa Zelensky enligt nyhetsbyrån AFP och tillade att tiotusentals liv kunde ha räddats om Ukraina skulle fått vad de efterfrågade i slutet av februari, när Rysslands invasion inleddes.

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen