UKRAINA: ”Carl Gustaf” eliminerade rysk superstridsvagn

2022 05 10

Ett svenskt granatgevär har använts för att förstöra en toppmodern rysk stridsvagn av modellen T-90M.

Nu tackar Ukrainas försvarsdepartement Sverige för hjälpen.

– Den ryska stridsvagnsindustrins stolthet förstördes av det svenska handburna granatgeväret Carl Gustaf. Vi tackar svenska folket och kungen för hjälpen, skriver departementet i ett inlägg på Twitter.

Unik händelse

Ryssland har mobiliserat hundra stridsvagnar av modellen T-90M i Ukraina. De är toppmoderna och den mest avancerade stridsvagnen i den ryska armén, rapporterar Aftonbladet.

Framtill ”Carl Gustafs” insats har inte en enda av de ryska stridsvagnarna förstörts i striderna i Ukraina.

Den ryska superstridsvagnen

Stridsvagnen T-90M är en betydande uppdatering av den gamla sovjetiska stridsvagnen T-72. Med flera olika toppmoderna system har modellen beskrivits som ”odödlig”, rapporterar The Telegraph.

Bland annat har stridsvagnen flera avancerade försvarssystem som gör att den är väldigt svår att förstöra och den kan kontra de flesta attacker.

Men den har en svaghet. Den är sårbar om den lämnas ensam utan skydd från andra enheter. Det utnyttjade det ukrainska hemvärnet.

De låg bakom attacken

En grupp som tillhör det ukrainska territoriella försvaret, motsvarigheten till det svenska hemvärnet, låg bakom attacken. De tillhör den 127 brigaden och består av personer med blandad militär erfarenhet. Sedan Rysslands invasion har de fått lära sig att strida. De har bland annat utbildas i att hantera det svenska pansarvärnsvapnet.

Bekräftar att ”Carl Gustaf” användes

Befälet Roman Hryshchenko bekräftar att hans mannar förstörde den ryska superstridsvagnen, rapporterar Wall Street Journal.

Vapnet som användes var det svensktillverkade granatgeväret.

– Vi hittar tid att utbilda trupperna i allt från mindre skjutvapen till artillerisystem. De är motiverade och lär sig snabbt. De vet att dessa kunskaper kommer behövas imorgon, inte om ett eller två år, säger han till tidningen.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Svenskt klädmärke i konkurs efter 14 år

2024 11 28

Ytterligare ett bolag har ansökt om konkurs.

Det är ett fortsatt tufft läge i svensk ekonomi.

Riksbanken har inlett en räntesänkningscykel och regeringen har aviserat att man lägger om fokuset till tillväxt snarare än inflationsbekämpning.

Samtidigt väntas det ta tid innan räntesänkningarna får önskad effekt - och konkursansökningarna fortsätter att välla in.

Går i konkurs

Nu kommer besked om att ytterligare ett företag har ansökt om konkurs - den här gången i modebranschen.

Det är det svenska klädmärket New Black som tvingas kasta in handduken.

Företaget grundades 2010 och har under en tid varit en av Sveriges mest framgångsrika aktörer inom streetwear.

Enligt sajten E-handel har modebolaget bland annat haft samarbete med den världskända brittiska artisten Stormzy och skådespelerskan Noomi Rapace.

Har fått det tufft

New Black har under den senaste tiden kämpat med stora ekonomiska svårigheter.

Konkursen är ett faktum men konkursförvaltaren Peter Eriksson hoppas kunna kunna göra något av varumärket.

– Det är ju ett känt och välrenommerat modevarumärke så det hoppas vi på. Om en månad eller två siktar vi på att ärendet ska vara avslutat, säger han till sajten Habit.

Stor osäkerhet

Trots Riksbankens räntesänkningar råder alltjämt stor osäkerhet på marknaden.

Det fastslår kreditupplysningsföretaget UC i en ny rapport.

– Den makroekonomiska situationen är klart oförutsägbar och vår data visar på en varierande utveckling. Under september ökade konkurserna, medan oktober nu i stället visar en minskning, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Trots denna nedåtgående trend i oktober kvarstår osäkerheten på marknaden. De senaste siffrorna indikerar att framtidsutsikterna för företagen är splittrade och att den ekonomiska situationen fortfarande är svår att bedöma.

Fortsatt svårt

Valan understryker att situationen fortfarande är svår trots att det värsta är bakom oss och att många branscher har det fortsatt kämpigt.

– Många sektorer fortsätter att kämpa under svåra marknadsförhållanden, säger Valan.

Arkivfoto: Artificial Photography

Text: Redaktionen


Biljätte nära kollaps – på väg att gå under

2024 11 28

En av världens största biltillverkare är på väg att gå under.

Det rör sig om den japanska giganten Nissan som står på gränsen till kollaps.

Företaget har nu ett helt avgörande år framför sig när man måste hitta en långsiktig investerare som kan rädda verksamheten.

Allt sker samtidigt som den trogna partnern Renault fortsätter att minska sitt ägande i bilmärket.

– Vi har 12 eller 14 månader på oss att överleva, säger en högt uppsatt källa inom Nissan till ansedda Financial Times.

Kan gå till ärkerivalen

Den japanska biljätten behöver nu fatta flera tunga beslut.

Ett alternativ är att svälja stoltheten och sälja andelar av företaget till ärkerivalen Honda.

Det skulle i så fall ske samtidigt som Nissan redan är på väg att sätta ramarna för ett nytt samarbete med just Honda gällande elbilar.

En rad omstruktureringar planeras nu för att vända utvecklingen, som under en tid präglats av försäljningsras i både Kina och USA.

– Det här kommer att bli tufft. I slutändan behöver vi Japan och USA för att generera kassaflöde, säger Nissan-källan till den amerikanska tidningen.

Räddades för 25 år sedan

Redan 1999 var Nissan, som grundades 1928, nära konkurs. 

Företaget räddades då av Renault som nyligen har minskat sitt ägande i bolaget från 43 till 36 procent.

Vilken investerare som skulle kunna ersätta andelarna som Renault gjort sig av med vill Nissan inte kommentera, men mycket talar för att det behövs en stabil sådan som exempelvis en bank eller ett försäkringsbolag.

Att samarbetet med Honda kommer att bli viktigt betonas dock från det japanska bilmärket.

– Partnerskapet med Honda är av stor strategisk betydelse för oss, och vi ser fram emot att accelerera resultaten av våra gemensamma aktiviteter genom kontinuerliga framsteg på ledningsnivå i båda företagen.

9 000 blir av med jobbet

När Nissan släppte sin delårsrapport för det tredje kvartalet i början av november stod det klart att fordonstillverkaren kommer att göra sig av med 9 000 tjänster.

Dessutom minskar man den globala produktionskapaciteten med 20 procent, vilket är den del av dess omstrukturering.

– Nissan kommer att omstrukturera sin verksamhet för att bli smalare och mer motståndskraftig, samtidigt som den omorganiserar ledningen för att reagera snabbt och flexibelt på förändringar i affärsmiljön, sade Makoto Uchida, vd på Nissan, till CNBC vid tillfället.

Foto: D. Nguyen

Text: Redaktionen