NY MÄTNING: Oppositionsledarnas dystra besked – tappar i förtroende

2022 05 06

Moderaternas Ulf Kristersson och Kristdemokraternas Ebba Busch tappar i förtroende hos de svenska väljarna.

Det indikerar Expressen/Sifos nya förtroendemätning för riksdagens partiledare.

Tappar flera procentenheter

Kristersson och Busch tappar flera procentenheter. Väljarnas förtroende för M-ledaren sjunker från 39 till 34 procent i mätningen och förtroendet för Ebba Busch minskar med fyra procentenheter – från 30 till 26 procent.

Oppositionsledarnas minskade förtroende hos väljarna är den enda statistisk säkerhetsställda förändringen sedan Sifos förra mätning i april.

Långt till botten

Kristdemokraternas ledare Ebba Busch har varit i blåsvädret efter sitt uttalande om att polisen borde ha ”skjutit skarpt” i samband med påskupploppen i flera svenska städer.

– Det har varit en hel del diskussion om Ebba Busch. Sedan är nedgången för henne lite fram och tillbaka, hon låg ovanligt högt i aprilmätningen och är nu tillbaka på samma siffra som i mars. Hon är fortsatt nummer tre i toppen, tillsammans med SD-ledaren Jimmie Åkesson, så det är ännu långt till botten, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo till Expressen.

Toppar i överlägsen stil

Statsminister Magdalena Andersson (S) toppar mätningen i överlägsen stil – 24 procentenheter före Moderaternas Ulf Kristersson. Enligt mätningen har väljarnas förtroendet för statsministern sjunkit, men det är ingen statistisk säkerhetsställd minskning.

Stort medialt fokus

– Det har varit ett väldigt stort medialt fokus på statsministern och regeringspartiet på grund av diskussionen om Nato, som har blivit mer av en intern socialdemokratisk diskussion än ett samtal mellan Moderaterna och Socialdemokraterna. Allt hänger nu på vad S gör, och det gör att M kommer bort lite från de centrala frågorna. Sådant påverkar väljarförtroendet, säger Toivo Sjörén till Expressen.

Hela mätningen

🔴Magdalena Andersson (S): 58 procent (-3)

🔵Ulf Kristersson (M): 34 procent (-5)

🔵Ebba Busch (KD): 26 procent (-4)

🔵Jimmie Åkesson (SD): 26 procent (-2)

🔴Nooshi Dadgostar (V): 23 procent (+0)

🟢Annie Lööf (C): 21 procent (-2)

🔵Johan Pehrson (L): 9 procent (+0)

🟢Per Bolund (MP): 8 procent (+0)

🟢Märta Stenevi (MP): 7 procent (+0)

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska tåg attackerade

2025 09 14

Två ryska tåg har spårat ur.

Ukraina fortsätter att attackera rysk infrastruktur.

Främst rör det sig om gas-och oljeinfrastruktur.

Nu kommer dock uppgifter om att två ryska tåg har spårat ur – och Ukraina tar enligt källor på sig attacken, rapporterar AFP.

Två tåg urspårade

Det framgår i nuläget inte exakt vad anledningen till urspårningarna är.

Klart står dock att två tåg i olika delar av den västra Leningradregionen i Ryssland spårade ur tidigt på söndagen, vilket ledde till att en tågförare omkom och tågtrafiken stördes.

Incidenterna inträffade några timmar efter att en sprängladdning detonerat på en järnvägssträcka i den västra regionen Oryol i Ryssland sent på lördagen.

“Undersöker sabotage”

En källa inom den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att Ukraina står bakom attackerna.

Syftet ska vara att förhindra leveranser till fronten.

– Utredarna undersöker möjligheten att det rör sig om sabotage, säger guvernör Alexander Drozdenko enligt Moscow Times.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

“Är viktiga”

Så här lyder kommentarerna från den ukrainska källan:

– Dessa järnvägslinjer är viktiga försörjningsvägar för ryska styrkor som opererar i riktning mot Kharkiv och Sumy, säger personen enligt Kyiv Independent.

– Skadorna på dessa järnvägslinjer kommer att medföra allvarliga logistiska utmaningar för Ryssland, vilket kommer att ha en betydande inverkan på landets förmåga att genomföra offensiva operationer mot Ukrainas styrkor.

Situationen just nu

Situationen vid frontlinjen är alltjämt låst, ryska styrkor gör vissa framsteg i de östra delarna av Ukraina men det rör sig inte om några större sådana.

Samtidigt fortsätter Ukraina att attackera rysk infrastruktur för att försvaga landets ekonomiska styrka.

Förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland är pausade, uppger Kreml.

Läs mer: Sjukt besked om Putins armé – hela befolkningen kan drabbas

Foto:

Text: Redaktionen


SVERIGE: “Total kollaps” för vindkraften

2025 09 14

Svensk vindkraft är i kris.

Tidigare i år meddelade branschorganisationen Svensk Vindenergi att det blivit “tvärnit för vindkraftstillstånd”.

Förra året godkändes bara två av 31 ansökningar om ny vindkraft, då kommuner och Försvarsmakten utgör motstånd.

– Man kan nästan prata om en total kollaps, skriver DN:s Peter Alestig.

Läggs på is

Utöver ansökningar som inte får godkänt går det även trögt för godkända projekt.

Exempelvis har Vattenfalls satsning Kriegers flak pausats.

– Under sommaren har flera vindkraftbolag gått i konkurs och mer är att vänta, skriver Alestig.

Tvärnit

Kommunala veton och Försvarsmaktens invändningar var de främsta orsakerna till att endast två nya tillstånd gavs för vindkraft på land och till havs i Sverige under fjolåret. 

Nu hotas den storskaliga utbyggnaden av elproduktionen i Sverige enligt branschorganisationen Svensk Vindenergi.

Läs mer: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

“Är allvarligt”

Ina Müller Engelbrektson, branschjurist hos Svensk Vindenergi, kommenterar läget.

– Det är oerhört allvarligt att så mycket ny elproduktion stoppas när utbyggnaden behöver öka kraftigt, säger Müller Engelbrektson.

– Regeringen har möjligheten att snabbt förbättra förutsättningarna genom att ändra formerna för det kommunala vetot och få de utlovade incitamenten till kommuner, närboende och lokalsamhälle på plats. Vidare behövs ett tydligt uppdrag till Försvarsmakten att arbeta för samexistens med vindkraften där det går.

Uppmanar regeringen

Under 2023 beviljades totalt 12 tillstånd.

Enligt Peter Alestig finns det flera anledningar till kollapsen, däribland en otydlig energipolitisk linje och osäkerhet kring elproduktionen.

Lina Kinning, ansvarig för havsbaserad vindkraft hos Svensk Vindenergi, uppmanar regeringen att agera.

– Regeringen behöver nu ge de tillstånd som behövs för att möjliggöra den elproduktion som Sverige behöver för omställningen, menar hon.

Läs mer: EU:s vändning – ny chans för bensin- och dieselbilar

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen