JUST NU: Efter pengakaoset – banken varnar för bedragare
2022 05 02
Swedbanks problem efter förra veckans it-haveri fortsätter. Banken upplever fortfarande en del ”följdverkningar” efter driftstörningarna som uppstod på torsdagen efter att en systemuppdatering gått fel.
Nu varnar banken för att bedragare försöker utnyttja situationen.
Ringer upp kunder
Bedragare kontaktar kunder och uppger att de ringer från Swedbank.
De frågar sedan om olika kunduppgifter som de vill få tag på.
– Vi uppmanar aldrig kunder att lämna ut kontouppgifter, kortuppgifter, BankID eller någonting som är personlig information till någon som ringer upp. Banken arbetar inte på det sättet, säger Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank till SVT.
Lägg på luren
Ralf Bagner, presschef på Swedbank, berättar hur kunder som kontaktas av bedragare ska agera.
– Om någon ringer upp och erbjuder hjälp med bankärenden – tacka nej och lägg på, säger han till Expressen.
Sociala medier
Flera bedragare har även kontaktat Swedbank-kunder på sociala medier.
– Vi uppmanar våra kunder att aldrig lämna ut kontouppgifter, kortuppgifter eller bank-id eller annan personlig information till någon som ringer upp. Banken arbetar inte så, säger Rolf Bagner.
Ringer inte upp
Unni Jerndal poängterar att det är viktigt för kunder att förstå hur banken arbetar.
– Det är viktigt för kunderna att veta att alla kontakter med banken går via våra digitala kanaler, kundcenter eller via kontor. Banken ringer inte upp och erbjuder hjälp, säger hon till SVT.
Problemet är löst
Tidigare på måndagen har banken bekräftat att problemet som drabbat många Swedbank-kunder ska vara löst.
– Grundproblemet är löst och rättat men det finns följdverkningar som kan påverka kunder. Det finns transaktioner som inte är slutförda efter rättningarna. Detta kan göra att kunder ser ett värde som upplevs som felaktigt, uppger Swedbank.
Foto: E. Soares
Text: Redaktionen