JUST NU: Joe Bidens tuffa svar på Putins hot – ökar stödet ytterligare

2022 04 28

Enbart timmar efter att Vladimir Putin riktat dramatiska varningar för att stödja Ukraina svarar USA:s president med att vilja öka det militära stödet till landet ännu mer.

– Vi har alla verktyg som ingen annan kan skryta om. Vi kommer att använda dem om det behövs.

Så sade Rysslands diktator Vladimir Putin natten till idag, vilket ansågs vara en referens bland annat till landets kärnvapen, enligt BBC.

Varningen riktar sig mot de som försöker ingripa i Ukraina och kommer i samband med att landets allierade har ökat utbudet av vapen i sina leveranser till de ukrainska trupperna.

Joe Bidens tuffa gensvar

Nu kommer USA:s president Joe Bidens svar på de ryska hoten.

Han vill öka det militära biståndet och stärka de ukrainska styrkorna ytterligare i kriget mot Ryssland, rapporterar amerikanska medier.

Ber om 33 miljarder

Joe Biden har nu bett kongressen om 33 miljarder dollar i militärt, ekonomiskt och humanitärt bistånd som ska stödja Ukraina under de närmaste fem månaderna.

– Det är inte billigt, men att böja sig för aggression kommer att bli dyrare om vi låter det ske. Antingen stöttar vi det ukrainska folket när de försvarar sitt land, eller så står vi i bakgrunden när ryssarna fortsätter sina illdåd i Ukraina säger USA:s president på en pressträff idag.

Kommenterade Rysslands hot

USA:s president passade även på att kommentera Rysslands kärnvapenhot som han kallade för “oansvarigt”.

– Ingen ska komma med tomma kommentarer om användningen av kärnvapen eller möjligheten att behöva använda dem, säger Joe Biden på samma pressträff.

Ammunition och utrustning

Drygt 20 av de 33 miljarderna ska öronmärkas för bistånd avsedda för militära ändamål och säkerhet, har Joe Biden begärt av den amerikanska kongressen enligt CNN.

En del av dessa pengar kan användas för att fylla på ammunition och utrustning från andra länder. 

Besked två veckor i rad

Joe Bidens nya begäran kommer veckan efter att han meddelat att USA kommer att skicka ytterligare 800 miljoner dollar i militära medel till Ukraina.

Enligt Biden ingår tunga artillerivapen och dussintals så kallade haubits, det vill säga vapen med längre räckvidd, rapporterar CNN. Dessutom packar de med 144 000 patroner till dessa vapen.

Moskva reagerade

I samband med Bidens besked förra veckan reagerade Moskva direkt. Rysslands ambassadör i USA, Anatoly Antonov, vände sig direkt till Washington och Vita huset.

– Vi betonar det oacceptabla i den här situationen när USA vräker in vapen i Ukraina, och vi kräver ett slut på denna praxis, sade Anatoly Antonov i en intervju med ryska tv-kanalen Rossya 24.


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen