SVERIGE: Trots tystnadsplikt – Apoteket har delat enorma mängder kunduppgifter

2022 05 06

På ett apotek i Sverige har personalen tystnadsplikt. De får inte berätta att kunder varit där, eller vad kunder har handlat.

Men en ny granskning avslöjar att det statliga Apoteket har öppnat upp sig för den sociala medie-jätten Facebook.

Uppgifter om vilka receptfria mediciner som kunder har köpt, vad köpen kostade, och information om kunders mejladress och telefonnummer har delats till Facebook, rapporterar SR Ekot.

Så många har påverkats

Apoteket uppskattar att uppemot en miljon kunder och besökare har påverkats.

SR:s granskning visar att ett köp av tre varor på Apotekets nätbutik resulterar i att Apoteket endast under den korta perioden har skickat uppgifter till Facebook 30 gånger.

Unikt id-nummer

I uppgifterna som skickas ingår detaljerade beskrivningar av de köpta varorna.

Den totala köpesumman redovisas också, samt köparens mobilnummer och mejladress.

Varje kund får sedan ett unikt id-nummer där samtlig information sammanställs.

Kommenterar uppgifterna

Apotekets chefjurist Anna Rogmark vill inte kommentera om beslutet att dela uppgifter till Facebook är rätt eller fel. Hon bekräftar att Apoteket kommer att undersöka saken. 

– För mig är det viktigare att det är en gedigen undersökning än att den går fort, säger hon till SR.

Vill göra om och göra rätt

Samtidigt konstaterar hon att granskningen har väckt viktiga frågor och avslöjat tänkbara brister.

– Möjligtvis utifrån att vi haft några svagheter i våra processer. Vi vill göra om och vi vill göra rätt.

Foto: Apoteket

Text: Redaktionen


Stor skandal skakar McDonalds – ”Unikt dystopiskt”

2025 07 12

En stor skandal skakar hamburgerkedjan McDonalds.

McDonalds är världens mest kända hamburgerkedja och ett tungt varumärke.

Men nu har snabbmatsjätten gjort bort sig rejält.

Anledningen är att hackare lyckats knäcka hamburgerkedjans lite väl lättgissade lösenord.

Enkelt lösenord

Information och data om hela 64 miljoner arbetssökande på McDonalds har läckt ut, rapporterar Wired.

Anledningen uppges vara att hackare har lyckats knäcka lösenordet till en chattbot som McDonalds använder i samband med rekrytering.

Lösenordet var: ”123456”.

Den mycket grundläggande säkerhetsmissen har lett till att personlig information om tiotals miljoner jobbsökande har läckt ut, enligt tidningen.

Chattboten Olivia, som används i samband med rekrytering till McDonalds, har skapats av Paradox.ai.

Mängder av data

Det är säkerhetsforskarna Ian Carroll och Sam Curry som har avslöjat att de har hitta enkla metoder för att hacka sig in på chattbotplattformen på McHire.com, en webbplats som McDonalds använder sig av i samband med rekryteringar och för att hantera jobbsökningar.

De upptäckte bland annat att det löjligt enkla lösenordet ”123456” användes, enligt tidningen.

De lyckades därmed också komma åt varje McHire-användares chattar med Olivia, som används i samband med rekryteringar.

Bland de uppgifter som blev tillgängliga fanns miljontals sökandes namn, e-postadresser, telefonnummer och så vidare.

”Unikt dystopiskt”

Den som söker jobb på McDonalds kommer sannolikt att komma i kontakt med chattboten Olivia, enligt tidningen.

Olivia är en AI-chattbot som granskar sökande och ber om kontaktuppgifter och CV, som hänvisar dem till personlighetstester.

Även personliga svar som har lämnats till Olivia kan ha läckt ut, enligt tidningen.

Men McDonalds har uppenbarligen en hel del att jobba med när det gäller säkerheten och hanteringen av jobbsökandes personuppgifter och andra känsliga data.

Carroll berättar att han tyckte att McDonalds sätt att använda en AI-chattbot var märkligt.

– Jag tyckte bara att det var ganska unikt dystopiskt jämfört med en vanlig anställningsprocess, eller hur? Och det var det som fick mig att vilja undersöka det mer”, säger Ian Carroll.

– Så jag började söka jobb, och efter 30 minuter hade vi full tillgång till praktiskt taget alla ansökningar som någonsin gjorts till McDonald's sedan flera år tillbaka, berättar Carroll, enligt tidningen.

Foto: Jurij Kenda

Text: Redaktionen


Elon Musks chanser döms ut – ”Finns bara ett sätt att lyckas”

2025 07 12

Det finns bara ett sätt för Elon Musk att lyckas mitt sitt nya parti, menar en expert.

Efter att ha brutit med president Donald Trump har miljardären Elon Musk valt att starta ett eget parti, som han kallar för America Party.

Musk menar att partiet kan få en avgörande roll i amerikansk politik.

Men experter dömer ut partiet – och säger att det egentligen bara finns ett sätt för Elon Musk att lyckas i sina ambitioner.

Musks chanser döms ut

En av dem som dömer ut Musks chanser att lyckas är Bernard Tamas, professor i statsvetenskap vid Valdosta State University, rapporterar The Guardian.

Han är författare till boken ”The Demise and Rebirth of American Third Parties”, och alltså expert på partier som försöker utmana Republikanerna och Demokraterna.

Han menar att Musks chanser att lyckas är väldigt små.

– I nuläget i amerikansk politik ser jag inga bevis för att man kommer att få ytterligare ett parti att vinna platser i kongressen och faktiskt kunna påverka regeringen, säger Bernard Tamas, enligt tidningen.

Att utmana de två etablerade partierna är väldigt svårt, understryker han.

– Det är inte bara pengarna som demokrater och republikaner har. De har alla resurser. De har pengarna. De har 150 års struktur. De har alla professionella politiker, och de har alla konsulter, och de har alla reklamföretag på Madison Avenue som arbetar för dem, säger professorn till tidningen.

Han menar att det bara finns en strategi som eventuellt skulle kunna bli framgångsrik för Musk.

Bara ett sätt att lyckas

Partier som försöker utmana republikaner och demokrater har sällan, om ens någonsin, lyckats så bra som Musk hoppas på att göra.

De som har lyckats har inte gjort det genom att vinna mandat – utan genom att orsaka de två etablerade partierna rejäla problem, sätta press på dem och på det viset påverka samhällsutvecklingen.

– Tredje partiers jobb är att störa. Det är att sticka som ett bi. Det är att orsaka smärta, säger Tamas.

Det finns goda möjligheter att påverka den amerikanska politiken – men inte genom att ersätta något av de etablerade partierna, menar han.

– Här har du det republikanska partiet som rör sig längre och längre åt höger, och längre och längre i den här typen av Maga-riktning, utan någon i det republikanska partiet i kongressen som är villig att stå upp mot Trump eller den här rörelsen, säger Tamas.

– Det är en perfekt öppning för en tredje part. Det är så det ser ut historiskt sett. Men man kommer inte att ersätta dem. Man attackerar dem för det här. Man försöker dra dem tillbaka mot mitten, säger professorn till tidningen.

Foto: Gage Skidmore flickr

Text: Redaktionen