JUST NU: Obehagliga ryska meddelandet på missilbomben

2022 04 08

Ett hårresande skriftligt budskap har upptäckts på en av missilerna från attacken mot järnvägsstationen i Kramatorsk, östra Ukraina.

“För barnen”.

Så lyder en rysk text som har hittats på resterna till en av de missiler som släpptes i anslutning till den järnvägsstation som attackerades i Kramatorsk tidigare idag, uppger BBC.

Kan ha varit hämnd

Det skrämmande budskapet uppges dock ha en annan innebörd än att bomben uppsåtligen skulle ha varit riktad just mot oskyldiga barn.

“Za detei”, som frasen uttrycks på ryska, antyder enligt BBC att avfyrningen istället ska ha skett till stöd för barn, alternativt som hämnd på en eventuell attack mot barn.

Fyra barn dog

Attacken mot järnvägsstationen i Kramatorsk innebär dock ytterligare en eskalering i attackerna mot civila människor i Ukraina. Stationen användes för att evakuera oskyldiga som försökte fly från Donbasregionen, ett av de oroligaste områdena just nu.

Minst 39 människor dog i attacken, enligt ukrainska tjänstemän. Fyra av dem var barn. För två dagar sedan rapporterade Ukrainas militär att totalt 167 barn mist livet under kriget.

Ryssland: “Provokation”

Samtidigt kommer makabra påståenden från den ryska sidan, som nu uttalar sig om attacken. Företrädare för Putinregimen kallar angreppet för en “provokation” och förnekar all form av inblandning. Precis som med massakern i Butja menar man att även dagens attack är iscensatt.

Förnekar verkligheten

– Alla uttalanden från företrädare för den nationalistiska regimen i Kiev om den påstådda “missilattacken” från Ryssland den 8 april vid järnvägsstationen i Kramatorsk är en provokation och överensstämmer absolut inte med verkligheten, säger det ryska försvarsministeriet i ett uttalande enligt CNN.

Anklagar Ukraina

I samma uttalande anklagar man istället Ukraina för att själva ligga bakom attacken.

– Vi betonar att Tochka-U-taktiska missiler, vars vrak hittades nära Kramatorsk järnvägsstation och publicerades av ögonvittnen, endast används av de ukrainska väpnade styrkorna.

Noll bevisning

Likt Rysslands uttalande om massgravarna i Butja saknar även dagens anklagelser all form av bevisning. 

Den sovjetkonstruerade Tochka-missilen finns visserligen i Ukrainas militära lager, men den har dokumenterad användning av ryska och separatistiska styrkor sedan tidigare, uppger CNN.

Kraftig censur

I Ryssland förekommer kraftig censur av de hemskheter som pågår i krigets Ukraina. 

Oberoende medier har behövt stänga ned efter skarpa varningar från den inhemska regimen, och det har sedan invasionens startdag varit förbjudet att prata om kriget som just ett krig.

Foto: President of Russia resp Armed Forces of Ukraine

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen