JUST NU: Glädjebesked till alla som vill resa i vår och i sommar

2022 04 06

Chansen att få resa till sol och värme i utlandet ökar nu för alla ressugna svenskar.

Efter att pandemin avtagit längtar svenska folket efter att få komma ut och resa igen men många stoppas av rekordlånga köer för att få nytt pass.

Passkaoset ska stoppas

På sina håll har kötiden varit mer än 6 månader lång och passkaoset har gjort att många som drömmer om att få ge sig ut och resa i vår eller i sommar har fått se sina resedrömmar gå upp i rök.

Men nu griper polisen in och ger ett stort glädjebesked till alla ressugna svenskar – passkaoset ska stoppas snarast möjligt.

Rikspolischefen ska följa dagligen

Polismyndigheten har beslutat att införa något av det mest kraftfulla verktyget som polisen har tillgängligt.

– Genom att inleda nationell särskild händelse kommer hanteringen av pass styras nationellt, från ett ställe, vilket innebär en kraftigare ledning och styrning som jag kommer att följa nära dagligen, säger rikspolischef Anders Thornberg.

Över hela Sverige

Beslutet att slå till med en så kallad nationell händelse gör att polisen säkerställer att hanteringen med passen blir mer enhetlig och samordnad över hela Sverige – från Smygehuk i söder till Treriksröset i norr.

Tre förklaringar

– Vi har en extraordinär situation, säger rikspolischefen.

En av orsakerna till de jättelånga passköerna är att många medborgare inte förnyat sitt pass under pandemin, i kombination med pågående högsäsong, och att restriktionerna i samhället släpptes samtidigt förklarar polisen.

Extra öppettider

– Tidigare i veckan träffades högsta ledningen inom myndigheten där vi var överens om att vi ska prioritera passhanteringen, och därmed förflytta våra resurser till den verksamheten inom myndigheten, säger Anders Thornberg.

I praktiken innebär det extra öppettider på passexpeditionerna, mer personal och att köerna ska betas av snabbare.

Det innebär till och med att polisen ska extrautbilda folk som ska sättas in.

Folk ska få resa

Polisen anser helt enkelt att svenska folket ska få så mycket hjälp som möjligt nu när de vill ut och resa och trivas när världen öppnat upp igen efter den gräsliga pandemin.

Polisens strävan är att medborgarna ska få en bokningsbar tid så fort som möjligt, och utöver att omfördela medarbetare kommer också öppettiderna att öka med mera förklarar polismyndigheten i ett uttalande.

Kommer göra allt man kan

– Ett av våra kärnuppdrag är den viktiga kontakten med medborgarna, det här är en beklaglig situation och vi kommer göra allt vi kan för att de som vill ut och resa ska få kunna göra det, säger Anders Thornberg. 

Då polisens resurser är begränsade innebär den tillfälliga passatsningen att polisen en tid kommer att få prioritera ned så kallade mindre brott.

Foto: T. Lastovich

Text: Redaktionen


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen