UPPGIFTER: Bussar stoppas av soldater – beslagtar mat och mediciner

2022 04 01

I dag är det tänkt att ytterligare ett evakueringsförsök ska inledas i den belägrade staden Mariupol i östra Ukraina.

Ryssland har gått med på att öppna en humanitär korridor ut ur staden, enligt ukrainska myndigheter.

Ukraina har skickat 45 bussar från huvudstaden Kyiv till Mariupol för att försöka rädda så många civila som möjligt. Men evakueringen går långsamt.

Stoppades av ryska styrkor

Konvojen med bussar uppges ha stoppats av ryska trupper i kuststaden Berdyansk.

Tolv ukrainska lastbilar uppges även vara beslagtagna av ryska styrkor. Lastbilarna, som var på väg till Melitopol i södra Ukraina, innehöll sammanlagt 14 ton förnödenheter. Det handlar till exempel om stora mängder mat och mediciner som var tänkt att nå den utsatta civilbefolkningen, uppger ukrainska vice premiärministern Iryna Veresjtjuk.

– Vi förhandlar om att lastbilarna ska lämnas tillbaka och att invånarna i Melitopol kan evakueras i morgon med hjälp av dessa fordon, säger hon enligt CNN.  

Då öppnar korridoren

Det ryska försvarsministeriet har sagt att den humanitära korridoren i Mariupol ska upprättas klockan 10 på morgonen, lokal tid. Korridoren ska sträcka sig från Mariupol till den södra staden Zaporizjzja, erfar CNN.

Ryska trupper kommer att etablera en kontrollstation i Berdyansk. Staden ligger mellan Mariupol och Zaporizjzja.

Förbereder sig

Internationella Röda Korset förbereder sig för att hjälpa till när evakueringen inleds på fredagen. Målet är att underlätta för en säker passage för civila som försöker ta sig ut från staden.

– Det är desperat viktigt att den här operationen äger rum. Tusentals liv är beroende av att den lyckas, säger en representant från organisationen, enligt CNN.

Evakueringar hittills

1 458 personer har lyckats ta sig till Zaporizjzja i sina egna bilar på torsdagen.

631 av dem flydde från Mariupol.

827 personer flydde från andra närliggande städer i  Zaporizjzja-regionen.

Foto: MFA of Ukraine

Text: Redaktionen


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen