RÄTTEGÅNG HOTAR: Donald Trump stämd – även dottern Ivanka ska höras

2022 03 28

Donald Trump och tre av hans barn ska nu höras för misstänkt bedrägeri kopplat till ex-presidentens TV-succé The Celebrity Apprentice.

Det rör sig om en grupptalan som anklagar Trump och hans vuxna söner, Eric Trump och Donald Trump Jr, för att ha samarbetat med ett bedrägligt marknadsföringsföretag.

Familjen inblandad 

Den före detta amerikanska presidenten har nu accepterat att höras i juni medan sönerna gått med på att förhöras redan i maj. Det framgår i ett brev som lämnats till domstolen, uppger CNN.

Även Ivanka Trump, dotter till Donald Trump, ska höras men datum är ännu inte fastslaget.

Hemliga betalningar

Stämningen lämnades in redan 2018. I den påstods att Trump och tre av hans vuxna barn utnyttjade bland annat den forne presidentens tv-program “The Celebrity Apprentice” för “hemliga” betalningar.

– Jag tror att barn lär sig bra av exempel, sade expresidenten då i samband med stämningen enligt CNN.

Det är dock först nu som Donald Trump och hans söner gått med på att förhöras.

“Medvetna misledningar”

“The Celebrity Apprentice”, samt andra reklamevenemang, anklagas för att ha använts som “fordon” för att boosta ACN Opportunity, ett marknadsföringsföretag för telekommunikation med kopplingar till en ideell organisation som i sin tur ska ha använt Trumps varumärke – för att rikta in sig på tonåringar.

Enligt den 186 sidor långa stämningsansökan ska dock Trump “medvetet ha misslett” konsumenter om framgångsrika investeringar.

Miljontals dollar

Trumpfamiljen anklagas för att ha tagit emot betalningar på miljontals dollar mellan 2005 och 2015 för att framhäva vad de beskrev som “lovande affärsmöjligheter”. 

I den stämningsansökan som lämnats in inkluderas även the Trump Network och the Trump Institute, ett marknadsföringsföretag för vitamin- och hälsoprodukter respektive ett seminarieprogram.

Utnyttjade donationer

Det är inte första gången Trump eller hans familj hamnar i rättegång de senaste åren. 

Bland annat anklagades familjen för att ha utnyttjat donationer som samlades in för den tidigare presidentens invigning 2017. 

Potentiellt bevis

Advokater ska nu ha granskat material från två avsnitt av “The Celebrity Apprentice” som ska utgöra bevisförslag mot Trump-familjen i en eventuell rättegång.

De har inte velat offentliggöra vilka scener det handlar om.

Advokaten: ingen kontroll

Trumps advokater har uttalat sig om att Trump inte ägde det företag som målsägande i det här fallet ska ha investerat i, och menar att han inte har någon kontroll över hur verksamheten har bedrivits.

Foto: D Trump FB

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen