UPPGIFTER: Riksdagen nobbade Zelenskys vädjan – En timme innan hans uppmaning

2022 03 24

Ukrainas president vädjade på torsdagen till Sverige att strypa importen av rysk gas.

En timme innan Zelenskys vädjan hade riksdagens näringsutskott sagt nej till ett sådant förslag. Det väcker stor upprördhet hos Miljöpartiet, som tillsammans med Vänsterpartiet, röstade för förslaget.

Miljöpartiets utskottsinitiativ

– Ok. Så en halvtimme [timme] innan Zelenskyjs tal röstade alla partier utom V nej till Miljöpartiets utskottsinitiativ om att strypa importen av rysk olja och gas. Så mycket för den solidariteten, skriver Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi på Twitter.

I ett annat inlägg utvecklar Stenevi sitt resonemang.

– Det är så många fel i detta. Att ställa sig bakom att Sverige skickar vapen så att Ukraina kan försvara sig - men samtidigt fortsätta göda Putins krigskassa med andra handen? Vi måste stoppa importen omedelbart, skriver hon

Vill driva stopp på EU-nivå

Miljöpartiet har även poängterat att de vill se ett stopp av import av rysk gas på EU-nivå och att Sverige ska exportera el till länder i EU, som ett sådant förslag slår hårdast mot.

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni är kritiskt till ett förslaget. Hon menar att det skulle få väldiga negativa konsekvenser för Europas medborgare.

– Vill Per Bolund strypa gasen här och nu utan att ha något alternativ till det? Då menar han att barnfamiljer ska leva i kalla bostäder och att företag inte ska ha tillgång till energi, säger hon till Aftonbladet.

Finansierar Putins krig

Samtidigt beklagar Sabuni att Europa ”finansierar” Putins krig i Ukraina.

– Vi är så insyltade i det beroendet att jag inte ser en snabb väg framåt för att göra oss oberoende. Just nu finansierar vi Putins krig, det är beklagligt, säger hon.

Miljöpartistisk plakatpolitik

Moderaterna vill strypa importen av rysk gas. Men partiledaren Ulf Kristersson har konstaterat att ett sådant beslut måste ske på EU-nivå. M röstade nej till Miljöpartiets förslag om ett importstopp i Sverige.

– Det är miljöpartistiskt plakatpolitik. Den politik som de driver i Sverige har skapat gasberoendet i Europa, säger Carl-Oskar Bohlin, Moderaternas närings- och energipolitisk talesperson, till Aftonbladet.

Bohlin framhäver att förslaget från MP syftar till att ensidigt bygga ut väderberoende kraftproduktion och då skulle Sverige bli beroende av gaskraftverk som en ”plan b”.

– Det kan vi inte ställa oss bakom, säger han.

Behålla enigheten

Utrikesminister Ann Linde (S) har tidigare sagt att det är viktigare för Sverige att värna om enigheten i EU än att stoppa all import av rysk olja och gas.

– För oss är det viktiga att vi behåller enigheten, säger hon till Dagens Industri.

Flera EU-länder är oense om ett stopp av rysk gas och olja. Detta då flera länders energiförsörjning är starkt beroende av en sådan import.

Foto: Zelensky FB

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen