TIGER TEAM: Topphemligt USA-team – Tränar för kärnvapenattack

2022 03 24

En hemlig amerikansk grupp på regeringsnivå jobbar med övningar där olika svar på ett ryskt användande av otillåtna vapen testas.

Det handlar om potentiella amerikanska reaktioner i ett scenario där Ryssland bestämmer sig för att passera gränser som Väst varnat för i mycket kraftfulla ordalag –att använda biologiska eller kemiska vapen, samt i värsta fall – kärnvapen.

Högsta nivå inom Pentagon

Flera involverade personer i projektet som går under namnet ”Tiger Team” har bekräftat informationen, rapporterar New York Times.

I gruppen ingår flera personer i Vita Huset som tjänstgör på högsta nivå inom försvarshögkvarteret Pentagon och oron för att ett pressat Kreml och en desperat Putin ska ta till förbjudna biologiska eller kemiska vapen har ökat betydligt de senaste veckorna.

Arbetat i tystnad

Det speciella arbetslaget har arbetat i tystnad under Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Deras huvudsakliga uppgift har varit att ta fram beredskapsplaner på hur USA och dess allierade kan reagera på den ryska diktatorn Vladimir Putins drag i sitt krig mot Ukraina och i sin aggression mot Väst.  

Gruppen har träffats flera gånger i veckan, uppger New York Times.

Planerat inför olika scenarier

Förutom ett ryskt användande av otillåtna vapen har ”Tiger Team” planerat för scenarier där Ryssland utökar sitt krig. I sådana scenarier väljer Putin att invadera grannländerna Moldavien och Georgien.

Attackerar vapenleverans

Gruppen av nationella säkerhetstjänstemän har även planerat för reaktioner i ett scenario där Ryssland attackerar konvojer i Natos territorium, som innehåller militär hjälp till Ukraina.

Det och andra oförutsedda händelser kommer att vara centrala i kommande Nato-möten mellan ledare från samtliga medlemsländer, uppger flera tjänstemän till New York Times.

Tränar på kärnvapenscenario

Rapporterna om att USA tränar inför ett kärnvapenscenario kommer kort efter att Kremls talesman Dmitrij Peskov framhävt att Ryssland kan använda kärnvapen i kriget i Ukraina om landet står inför ett ”existentiellt hot”.

– Vi har ett koncept för inhemsk säkerhet och det är offentligt. Du kan läsa om alla anledningar till att kärnvapen kan användas. Så om det finns ett existentiellt hot mot vårt land, då kan det användas i enlighet med vårt koncept, sade han till CNN.

Hård kritik

USA har riktat hård kritik mot Peskovs uttalande.

– Det är inte så en ansvarsfull kärnvapenmakt ska agera, kommenterade John Kirby, amerikanska försvarsdepartementets talesman, enligt The Guardian.

USA:s före detta försvarsminister Leon Panetta riktade även hård kritik mot Peskovs uttalande.

– Jag kan inte se det på något annat sätt än som väldigt farligt när Ryssland letar efter en möjlig ursäkt för att få använda kärnvapen, sade hon till CNN och tillade:

– Och att basera det på en falsk premiss om att Ryssland är hotat. Jag tror att vi bör känna en verklig oro över att Ryssland åtminstone överväger den möjligheten.

Topphemligt - Varför avslöjas det då?

Att ett fenomen är hemligt röner alltid uppmärksamhet och intresse och inte minst även en del nyfikna frågor.

En av frågorna är hur det kan vara hemligt om det nu är känt i media. Svaret är naturligt nog att det var hemligt - fram till att det kom ut i media. Tiger Team har alltså varit okänt för allmänheten till dess det kom ut i media, det vill säga nu.

Myndigheterna är med på noterna

En annan fråga är om media då inte gör fel som går ut med informationen. Det finns tillfällen där den saken kan diskuteras och där är ju personer som Julian Assange och Chelsea Manning aktuella namn. Men i de allra flesta fallen inklusive detta fall med Tiger Team är det ofta inga som helst problem - tvärtom - myndigheterna kan samverka med media.

Sänder ett budskap

I praktiken innebär det att ett projekt har varit hemligt fram till en viss tidpunkt då man bedömer att det finns fördelar med att informationen når ut i media. I detta fall kan det exempelvis vara fördelaktigt om Moskva känner till att en överträdelse av förbudet mot biologiska och kemiska vapen kommer att besvaras blixtsnabbt och med full kraft från Vita Huset och den fria världen.

Att gå ut i media med information - som fram till nu har varit topphemlig - är därmed helt enligt planerna och har viktiga syften.

Foto: D. Spanovic

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen