Här är svenska partiet med sämst närvaro i EU

2021 03 23

SD har sämst närvaro av alla Sveriges partier i EU-parlamentet. Och S har bäst.

Detta konstaterar Europaportalen som granskat de 21 svenska EU-parlamentarikernas närvaro i utskottsarbetet den senaste perioden. En del av politikerna har inte ens varit på hälften av sina utskottsmöten.

Topplaceringarna intas av Erik Bergkvist (S), Alice Bah Kuhnke (MP) och Jytte Guteland (S) som alla når över 60%. Peter Lundgren (SD) kommer i botten av listan på bara 33% när parlamentarikernas ordinarie och ersättarutskott räknas med.

Flera av parlamentarikerna med låg närvaro svarar att flera utskottsmöten där de ska närvara kan pågå samtidigt och att det då blir krockar men Europaportalens granskning visar att det oftast inte varit krockar. Peter Lundgren (SD) framhåller även att han drabbas då han bor på landsbygden som har ett dåligt nät vilket lett till internetproblem med svårigheter att koppla upp sig på EU-parlamentets särskilda möteslänkar.

▪Partiernas sammantagna närvaro avseende de svenska EU-parlamentarikerna närvaro på utskottsmötena juli 2019 – december 2020:

🔸 59% Socialdemokraterna

🔸 54% Miljöpartiet

🔸 52% Moderaterna

🔸 51% Vänsterpartiet

🔸 50% Centern

🔸 47% KD

🔸 40% Liberalerna

🔸 39% SD

▪De enskilda EU-parlamentarikernas närvaro i utskotten 2019-2020:

1, Erik Bergkvist (S), 64%

2, Alice Bah Kuhnke (MP), 63%

3, Jytte Guteland (S), 63%

4, Johan Danielsson (S), 62%

5, Arba Kokalari (M), 59%

6, Abir Al-Sahlani (C), 57% *** (graviditet/födsel)

7, Tomas Tobé (M), 55%

8, David Lega (KD), 54%

9, Heléne Fritzon (S), 54%

10, Jörgen Warborn (M), 53%

11, Jakop Dalunde (MP), 52%

12, Malin Björk (V), 51%

13, Evin Incir (S), 51%

14, Pär Holmgren (MP), 50%

15, Fredrick Federley (C), 45%

16, Charlie Weimers (SD), 44%

17, Jessica Polfjärd (M), 41%

18, Karin Karlsbro (L), 40%

19, Jessica Stegrud (SD), 39%

20, Sara Skyttedal (KD), 35% *** (graviditet/födsel)

21, Peter Lundgren (SD), 33%

ANALYS

Parlamentarikernas närvaro speglar inte en linjär koppling till hur effektiva eller framgångsrika de är i EU-parlamentet men allt annat lika är det givetvis ett plus med god närvaro. Framförallt är det något som är mätbart och tydligt kan redovisas för väljarna.

Det hade varit intressant om EU-parlamentarikerna presenterade egna mått på deras framgångar i EU och inte minst torde parlamentariker som har lägst närvaro kunna vara intresserade av det. 

En fördel med att Europaportalen mäter närvaron är att de parlamentariker med låg närvaro får möjlighet att förklara sig och sedan får väljarna själva värdera det hela. Det är enligt min bedömning viktigt att väljarna som anställt politikerna har möjlighet att värdera politikernas insatser och vad de faktiskt levererar i EU-parlamentet och det gäller även riksdagen. Ett mått är hur aktiva de är i kommunikationen till väljarna men samtidigt kan kvaliteten på kommunikationen variera.

[forminator_poll id="2180"]

Sportkedja stänger allt i Sverige – “Har en sista utförsäljning”

2024 07 06

Sportkedjan Decathlon lägger ner.

Som bekant har det varit ett par tuffa år för svensk ekonomi.

Hög inflation och höjda räntor har lett till att såväl företag som hushåll har fått det tufft.

Konkursansökningarna väller in och många verksamheter tvingas lägga ner.

En av dessa är sportkedjan Decathlon, som inte längre kommer finnas i Sverige.

Lägger ner

Decathlon meddelar att de lägger ner all verksamhet i Sverige.

– Efter 13 år av att dela vår passion för sport med alla våra svenska kunder, kommer vi att upphöra med vår kommersiella verksamhet i Sverige i slutet av juli 2024, meddelar kedjan.

– Självklart kommer vi göra vårt bästa för att fortsätta att hjälpa dig som en del av vårt åtagande gentemot våra kunder och i full överensstämmelse med svensk lag.

“Inte vad vi ville”

Decathlon beklagar beslutet och hänvisar till de tuffa ekonomiska förutsättningarna.

– Genom åren har vi byggt upp en stark relation med er och ni har litat på oss att stödja era sportutövanden och fritidsäventyr, fortsätter kedjan via sin webbsida.

– Även om det inte var så här vi ville avsluta den här resan på grund av passionen hos vårt team här i Sverige och kärleken till det här landet, har den nuvarande globala ekonomiska situationen och dess inverkan på våra aktiviteter i Sverige tvingat oss att tyvärr fatta detta svåra beslut.

En sista utförsäljning

Från och med nu har Decathlon en sista utförsäljning i samband med avvecklingen.

– Innan vi stänger ner kommer vi att ha en utförsäljning i vår Mall of Scandinavia butik, -50 procent på allting från och med den 5e juli. Det här är din sista chans att få tag på några DECATHLON-produkter i Sverige.

Historiskt högt antal

Under det gångna året har de ekonomiska förutsättningarna skapat stora problem i näringslivet, enligt en ny rapport från myndigheten Tillväxtanalys.

– Under 2023 har totalt 8 868 företag gått i konkurs. Det är det högsta antalet konkurser under ett år sedan 1998. Konkurserna har varit särskilt höga sedan maj 2023, då antalet konkurser per månad varit högre än respektive månad tidigare under 00- och 10-talet.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen


Dansk jätte utmanar Biltema – närmar sig 30 butiker i Sverige

2024 07 05

Den danska detaljhandelskedjan Thansen öppnade sin första butik i Sverige 2022.

Vid lanseringen av butiken meddelade kedjan – som bland annat säljer biltillbehör och reservdelar till bilar och cyklar – att man ska ta upp kampen mot konkurrenten Biltema som har över 60 varuhus i Sverige.

Vi ser det som ett naturligt steg att utvidga vår marknad till att även omfatta Sverige. Sverige är vår granne och brodernation och det finns många likheter mellan oss. Marknaden är stor och vi ser en enorm potential för vår typ av verksamhet, sade Bent Jensen, koncern-vd i en kommentar till Dagens Handel efter inträdet på den svenska marknaden.

Nu har Thansen presenterat resultatet för sitt första riktiga verksamhetsår i Sverige, 2023.

Bolaget redovisar gröna siffror.

Efter att ha öppnat flera nya butiker under fjolåret ökade nettoomsättningen kraftigt från 970 000 kronor till 24,9 miljoner kronor.

Thansen noterade en vinst på en miljon kronor under 2023.

Ett imponerande resultat, rapporterar E-handel.

Sajten pekar på att bolaget lyckats gå med vinst, trots att rörelsekostnaderna ”ökade enormt” under fjolåret – från 3,3 till 44,9 miljoner kronor.

Vill öppna 30 butiker

I slutet av 2024 kommer Thansen ha 15 till 17 butiker i Sverige. Målsättningen är att slå upp 30 butiker i landet senast 2027.

–  Vi letar naturligtvis efter helt rätt lägen och vill ha bra grannar runt oss. Lyckas det så når vi de 30 butikerna på fem år. Ja, på sikt går vi kanske om både Danmark och Norge, sade Thansens Sverigeched Kim Clausen till Dagens Handel för två år sedan.

Fakta Thansen

- Dansk detaljhandelskedja

- Har 84 butiker i Danmark och 40 butiker i Norge

- Sortimentet består bland annat av bildelar/bilutrustning, däck/fälgar, cyklar, camping/marin, elektronik/mobil, verktyg och lek/fritid

- Grundades 1991 av Bent Jensen, som också äger företaget

- Har beskrivits som ”Biltemas främsta utmanare”

Foto: Thansen 

Text: Redaktionen