UPPGIFTER: Vittnen chockade – Så döljer Ryssland alla döda soldater

2022 03 14

Rysslands armé lider stora förluster i anfallskriget mot Ukraina.

Det hävdar ukrainska myndigheter som redovisat siffror som gör gällande att fler än 12 000 ryska soldater har stupat i kriget. Siffror som är obekräftade. Rysslands officiella siffor är betydligt lägre.

Rysslands metod

Propagandakriget pågår hur som helst för fullt. Nu kommer nya uppgifter som pekar på hur Ryssland går till väga för att dölja sina stora förluster för befolkningen i hemlandet och omvärlden.

Tusentals döda kroppar förs i hemlighet till Belarus, rapporterar Radio Liberty.

Fyllda bårhus

Lokala invånare i Belarus vittnar till radiokanalen om att bårhus i landet fylls av ryska soldater som dödats i strid.

De döda kropparna transporteras med lastbil till bårhusen och förs sedan vidare till Ryssland med tåg eller flyg, uppger de lokala vittnena.

Beskriver skräcken

De lokala invånarna i Belarus beskriver skräcken när tågen lastas med döda kroppar.

– Antalet kroppar var otroligt stort. Människor på Mazyr-stationen blev helt chockade över antalet kroppar som placerades på tåget, säger en lokal invånare i staden Mazyr till Radio Liberty.

Bårhusen i staden uppges vara fyllda med döda ryska soldater. Förutom i Mazyr ska situationen vara liknande i städerna Homel och Naroulia.

Kan förlora jobbet

Läkarna i Belarus som arbetar på bårhusen har hotats med att förlora sina jobb om de ertappats med att sprida information om de döda och skadade ryska soldaterna, rapporterar Radio Liberty.

Det råder fortfarande stor osäkerhet över hur många ryska soldater som egentligen har dödats i striderna i Ukraina.

Uppgifter från USA och Kreml

USA uppskattar att drygt 4 000 ryska soldater har dödats i striderna. För en vecka sedan uppgav Kreml att Ryssland förlorat 498 soldater. Efter förra veckans uttalande har Kreml inte rapporterat om antalet nya dödsfall.   

Samtidigt uppger amerikanska underrättelsekällor till CBS News att Ukrainas Väpnade Styrkor har tillfogat Rysslands armé enormt stora förluster och att det i själva verket kan handla om mer än 4 000 dödsoffer.

Upp emot 6 000 dödsoffer

– Mellan 5 000 och 6 000 ryska soldater kan ha dödats bara under de två första veckorna av Rysslands försök att invadera Ukraina, uppger CBS News.

Förlusterna jämförs till och med vara i nivå med vissa slag från andra världskriget enligt myndighetskällan.

Då antalet skadade brukar vara tre gånger så många som antalet döda innebär det att det sannolikt rör sig om 15 000 till 18 000 skadade ryska soldater enligt TV-kanalen.

Foto: General Staff of the Armed Forces of Ukraine

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen