UKRAINA: Donald Trump i dramatiskt utspel om hur kriget ska stoppas

2022 03 10

USA:s ex-president Donald Trump kallade Putin för en fredsbevarare i Ukraina men svänger nu rejält och presenterar en egen udda lösning på kriget.

Den omtalade ex-presidenten har ofta pekats ut som den USA-president i modern tid som stått närmast den sovjetiska och ryska diktaturen.

Gullade med Putin

Vid en rad tillfällen gjorde han Putinvänliga uttalanden under sin tid som president och han försökte om och om igen tona ned det faktum att ryska aktörer påverkade valkampanjen 2016 på olagligt sätt.

Positiva ord

I samband med att diktatorn Vladimir Putin beordrade ryska styrkor att korsa gränsen och gå in i Ukraina valde Trump återigen att ösa positiva ord över Putin.

Genialt anser Trump

– Jag gick in i går och där var en stor TV-skärm och jag sa – det här är genialt. Putin förklarar en stor del av Ukraina självständigt, sa Donald Trump.

Fredsstyrka enligt Trump

Putin kallade trupperna för ”fredsbevarande” styrkor vilket genast fick hård kritik från bland annat USA och Australien. Men Donald Trump gick på Putins linje och kallade de ryska soldaterna för en stark fredsstyrka.

– Så Putin säger nu att en stor del av Ukraina är självständigt. Jag säger ’Hur smart är det’. Och han kommer att gå in och vara en fredsbevarare. Det är den starkaste fredsstyrkan, sa Donald Trump till det populära konservativa radioprogrammet The Clay Travis and Buck Sexton Show som leds av den tidigare Fox-profilen Clay Travis.

Vill bomba Ryssland

Men nu har Trump svängt om totalt och uttalar sig istället negativt om Putins agerande i Ukraina.

Donald Trump föreslår att USA stoppar Putinregimens soldater genom en omfattande militär operation. Han vill att USA går in och bombar ryssarna i Ukraina och att man gör det på ett väldigt speciellt sätt.

– Bomba skiten ur Ryssland, säger Trump.

Med Kinas flaggor

Han vill även att de amerikanska stridsflygplanen inte ska bära USA-flaggan i samband med bombningarna. I stället ska det målas på kinesiska flaggor på flygplanen menar Donald Trump, rapporterar The Hill.

Skyll sen på Kina

– Och sen säger vi att det var Kina som låg bakom. Kina gjorde det, inte vi. Kina! Och då börjar de slåss med varandra och vi kan luta oss tillbaka och titta på, föreslår Donald Trump.

Kan bli USA-president igen 2024

Donald Trump presenterade det oväntade förslaget vid en stor pengainsamlingsgala för Republikanerna i New Orleans i Louisiana.

Till publikens jubel passade Trump samtidigt på att framhålla att chanserna är stora för att han ställer upp igen  i USA-valet 2024.

Foto: Donald Trump FB

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Lågprisbutiker stoppas i Sverige

2024 12 20

Bland Sveriges 290 kommuner saknar mer än var tredje en lågprisbutik.

Totalt saknar 102 kommuner ett lågprisalternativ till de etablerade matbutikerna.

Det fastslår Konkurrensverket i en rapport.

– Det innebär att cirka en miljon invånare inte har tillgång till en lågprisbutik i sin kommun, framhåller myndigheten.

I rapporten redovisas även en kartläggning av hur matbutikerna är lokaliserade i Sverige. För många konsumenter är valfriheten begränsad, eftersom den näst närmaste butiken tillhör samma koncern som den närmaste.

– Det innebär att utbudet av varor och de priser som erbjuds kan vara i stort sett identiska då vissa dagligvaruaktörer har central prissättning, fastslår Konkurrensverket.

Vidare skriver myndigheten att frånvaron av olika dagligvaruaktörer och av lågpriskoncept kan begränsa konkurrensen samt på sikt även konsumenternas valmöjligheter.

Lågprisbutiker stoppas

Trots att en miljon invånare saknar ett lågprisalternativ stoppas många lågprisbutiker från att etablera sig i svenska kommuner.

Det rapporterar DN med hänvisning till en rapport från regeringens industrisamordnare Kristina Alvendal.

–  En del kommuner säger rent ut att ”vi behöver inget lågpris” och en del säger ”här ska vi inte ha livsmedel, det är fel placering”, säger Alvendal till DN.

– En tredje aspekt är att när kommuner i dag planerar för en ny stadsdel eller nya kvarter så planerar de inte in tillräckligt stora lokaler i bottenvåningen, så det finns helt enkelt inte plats.

”Väldigt frustrerande”

Lågpriskedjan Willys är en av flera aktörer som hindras av kommunerna.

– Det är väldigt frustrerande eftersom vi dagligen får samtal från kunder som vädjar om att vi ska etablera oss, där vi kan göra skillnad för deras vardag och ekonomi, säger Willys etableringschef Heinz Möller till tidningen.

– Det finns platser där vi försökt etablera oss i 5–10 år, vi har kämpat och kämpat för att få komma dit, men man kommer hela tiden med nya hinder.

Foto: D. Kydd

Text: Redaktionen