Larmet från krigszonen: Folk attackerar varandra för mat

2022 03 10

Hundratusentals personer saknar vatten,  mat, värme, elektricitet och medicin.

Larmet kommer från Röda korsets internationella kommitté och handlar om situationen i den belägrade staden Mariupol i sydöstra Ukraina.

Samtal från röstmeddelanden

Informationen förmedlas av  Röda delegationschef Sasha Volkov, i en ljudinspelning som brittiska tidningen The Guardian tagit del av.

Han varnar för att den humanitära situationen i staden börjar bli ”allt mer  allvarlig och desperat”.

Attackerar varandra för mat

– Folk börjar attackera varandra för mat, säger han till The Guardian och berättar att samtliga apotek och livsmedelsbutiker är tömda på varor sedan flera dagar tillbaka.

Vidare berättar Volkov att människor ”börjat förstöra bilar för att ta ut bensinen” och att han har fått rapporter om att människor inte har någon mat att ge till sina barn.

Staden är omringad

Staden, som har cirka 400 000 invånare, är sedan en vecka omringad av ryska trupper och utsätts dagligen för bombningar och tung artilleribeskjutning från den ryska armén. Flera försök att evakuera civila från staden i stor skala har hittills misslyckats.

Tusentals döda

Mer än 1200 personer uppges ha dödats i den belägrade hamnstaden, uppger biträdande borgmästaren Serhiy Orlov, som tillägger att siffran kan vara 3-4 gånger högre.  Tre personer, varav ett barn, uppges ha dött vid den ryska flygattacken, raporterar nyhetsbyrån AFP.

Bombade förlossningsklinik

Under onsdagen bombade Ryssland en förlossningsklinik i staden  och minst 17 personer skadades, enligt polisen i Donetsk-regionen, uppger CNN.

EU-ledare kallar den ryska attacken för ett krigsbrott, rapporterar AFP.  

Avskyvärt krigsbrott

– Mariupol är belägrat. Rysslands bombning av ett mödravårdssjukhus är ett avskyvärt krigsbrott, skriver EU:s utrikeschef Josep Borrell på Twitter.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen är instämmer med sin kollega.

– Jag är övertygad om att det här kan vara ett krigsbrott. Vi behöver en fullskalig utredning, skriver hon på Twitter.

Foto: MFA of Ukraine

Text: Redaktionen


Danmark har läxat upp USA

2025 05 09

Enligt uppgifter till The Wall Street Journal avser USA att öka spionaget mot Grönland, som tillhör det danska kungariket.

Uppgifterna har väckt starka reaktioner i Danmark. Den danska underrättelsetjänsten, PET, har konstaterat att det föreligger ett ökat hot om spionage efter att artikeln publicerats.

Nu har Danmark kontaktat USA.

Det bekräftar statsminister Mette Frederiksen.

– Det här är rykten i en internationell tidning, och som ni vet har vår utrikesminister redan haft ett samtal med USA. Självklart kan man inte spionera på en allierad, säger hon enligt nyhetsbyrån Ritzau.  

Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen betonar att den danska regeringen har varit mycket tydlig i sin kommunikation.

– Det avgörande är att vi signalerat mycket tydligt till amerikanerna att kungarikets interna angelägenheter är kungarikets interna angelägenheter. Vi betraktar oss inte bara som en nära allierad till USA, vi är en nära allierad. Och därför kan vi naturligtvis inte tolerera om folk börjar spionera på varandra, säger han enligt TV2.

Utrikesministern betonar att det danska budskapet förmedlats till  den tillförordnade amerikanska ambassadören i Danmark, Jennifer Hall Godfrey, och att detta budskap nu sprids vidare i Washington.

Hotbild kvarstår

USA:s president Donald Trump har vid flera tillfällen framhållit att han vill se Grönland som en del av USA. Presidenten har dessutom vägrat att utesluta användning av militärt våld för att ta kontroll över världens största ö.

– För den nationella säkerhetens skull och för friheten i hela världen anser USA att ägande och kontroll av Grönland är av största vikt, har Trump utryckt på sin sociala medieplattform Truth Social.

USA har i dag en stor militär närvaro på Grönland. År 1951 ingicks ett försvarsavtal med Danmark som gav USA en betydande roll i försvaret av territoriet, inklusive rätten att bygga och upprätthålla militärbaser.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen