Tiotusentals svenskar kan få pengar tillbaka
2025 12 03
Konsumentombudsmannen (KO) ha fattat ett mycket ovanligt beslut.
För första gången på 10 år har KO lämnat in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnd.
Grupptalan omfattar 50 000 svenska konsumenter som tecknat leasingavtal med Den Norske Bank, DNB.
KO kräver att konsumenterna ska få pengar tillbaka, eftersom de har betalat för mycket.
Bakgrunden är att leasingavtalen har marknadsförts som ett ”tryggt alternativ” med en fast månadskostnad. Sedan kom räntehöjningarna och det visade sig att den fasta månadskostnaden inte alls var fast.
”Rätt att få tillbaka”
DNB har använt ett prisjusteringsvillkor i avtalet för att öka priset i takt med att räntorna steg, vilket kom som en chock för kunderna. Konsumenter som ville bryta avtalet fick beskedet att det skulle kosta 40 procent av resterande obetalda leasingmånader.
– Patent- och marknadsdomstolen har slagit fast att prisjusteringsvillkoret är oskäligt. KO menar, med stöd av bland annat EU-domstolens praxis, att villkoret även är ogiltigt och att konsumenterna därför har rätt att få tillbaka det de betalat för mycket, framhåller KO.
LÄS MER: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning
”Miljardbelopp”
Enligt KO har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp.
– Priset är den viktigaste uppgiften när ett avtal ingås. I DNB:s fall har konsumenten, enligt domstolen, ”inte ens kunnat uppskatta hur månadsavgiften kan komma att förändras”. Konsumenterna har med andra ord inte haft en aning om vad det kostade att hyra bilen av DNB, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
– Eftersom villkoret är ogiltigt och DNB inte frivilligt återbetalat den förhöjda hyran vänder sig KO nu till ARN med krav på återbetalning, tillägger han.
LÄS OCKSÅ: Lyxbilar har slocknat över hela Ryssland
Foto: Windows
Text: Redaktionen


