3 november 2025

Storbank inför helt nytt bolån – först i Sverige

2025 11 04

Nordea lanserar ett helt nytt bolån.

Storbanken blir först i Sverige med att erbjuda kunder bolån med räntetak – det vill säga ett rörligt bolån med ett tak som hindrar räntan från att gå över en viss nivå.

– Räntetaket fungerar som ett skydd mot stigande räntor, utan att du behöver binda räntan på bolånet. Räntetak är därför ett bra alternativ för dig som vill ha den rörliga räntans flexibilitet och den bundna räntans trygghet, skriver Nordea om det nya erbjudandet.

Här är upplägget 

Den som väljer bolån med räntetak behöver betala en premiekostnad för taket.

– Om din individuella ränta stiger över den avtalade taknivån, behöver du aldrig betala mer än taket. Samtidigt får du fördelen att din ränta följer med nedåt om räntorna sjunker, säger Pia Tverin, vd på Nordea Hypotek. 

– För detta skydd betalar du en premie under lånets löptid, och denna kostnad är avdragsgill när du deklarerar, tillägger hon.

Den som väljer bolån med räntetak hos Nordea kan välja mellan två och fem års bindningstid.

Nedan är exempel på räntor och priser för räntetak hos Nordea:

Bindningstider 

Premie (kostnad)

Takränta (maxränta)

Räntetak 2 år 

0,17 %

3,74 %

Räntetak 5 år 

0,26 %

4,39 %

LÄS MER: DAGAR KVAR: Så gör Riksbanken med räntan

FAKTA: Bolån med räntetak

- Räntekostnaden minskar om 3-månadersräntan faller. 

- Det finns ett tak för hur mycket räntekostnaden kan öka.

- Du betalar en premiekostnad som är avdragsgill. Premien betalas under hela bindningstiden, även om lånet löses i förtid.

RÄKNEEXEMPEL: Bolån med räntetak i 5 år:

- För ett lån på 1 000 000 kronor är den effektiva räntan 4,39 procent. Det totala beloppet som ska återbetalas är 2 076 792 kronor och den första avbetalningen är 5 250 kronor.

- Den effektiva räntan är den totala årskostnaden för ditt bolån inklusive amortering, ränta, premie och andra eventuella avgifter. 

Källa: Nordea

LÄS OCKSÅ: Mest köpta och sålda aktierna i oktober 

Foto: M Lis

Text: Redaktionen


4 november 2025

Rysk bransch “dödförklarad” – vänder blickarna mot Sverige

2025 11 04

Den ryska bilindustrin störtdyker.

Efter att västerländska biltillverkare lämnat på bred front till följd av invasionen av Ukraina 2022 ansågs branschen vara “kliniskt död” i Ryssland.

Därefter skedde en viss återhämtning under 2023.

Men nu kollapsar industrin på nytt. Under årets första nio månader har den ryska bilproduktionen sjunkit tillbaka till de lägsta nivåer som sågs under krigets första år, rapporterna Pravda och The Moscow Times.

– Det finns inga tydliga tecken på att konsumenternas köpkraft kommer att öka under det närmaste året eller två. I år har det varit en nästan perfekt storm, framhåller marknadsaktörer i tidningarna.

Stupar med 20 procent

Mellan januari och september stupade bilproduktionen i Ryssland med 20 procent, enligt statistik från Ryssland federala statistiktjänst.

Nedgången har ökat för varje kvartal som gått. De tre sista månaderna rasade produktionen med så mycket som 26,7 procent.

– Under det första året av det fullskaliga kriget förlorade bilindustrin cirka 50 procent av sin produktion och den totala bilproduktionen i Ryssland minskade till 450 000 enheter – den lägsta nivån sedan början av 1970-talet, innan bilfabrikerna etablerades i Gorkij och Toljatti i Sovjetunionen, förklarar Pravda.

LÄS OCKSÅ: Ryssar rasar mot rysk tv: “Landsförräderi”

Försökt stjäla från Sverige

Enligt The Moscow Times minskade försäljningen av nya bilar i Ryssland med 22 procent mellan januari och september.

Det har fått Ryssland att rikta blickarna mot Sverige.

Tidigare år uppgav företaget Larmtjänst, som ägs av försäkringsbolagen, att stulna bilar transporteras vidare till den ryska diktaturen för att säljas öppet på marknaden. I januari låg tusentals västeuropeiska premiumbilar ute på Avito, Rysslands största digitala marknadsplats.

Europeiska bilar anses signalera lyx och status, menar Niclas Antonsson, utredningsinspektör på Larmtjänst.

– Det är ett jättestort sug. Med anledning av kriget har nybilsförsäljningen upphört i Ryssland, sade han till SR tidigare i år.

Flera internationella medier har tidigare rapporterat att bilsmuggling från EU-länder till Ryssland pågår för fullt, bland annat via Finland.

LÄS MER: “Sverige retar Ryssland till vansinne”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Få alla pengar tillbaka – nya villkor för folk som åker på semester

2025 11 04

En ny dom i EU-domstolen kan bli vägledande även för svenska turister.

Allt började med två polska semesterfirare som bokat ett femstjärnigt all inclusive-hotell i Albanien.

Resan blev dock en stor besvikelse.

Renoveringsarbeten på hotellet pågick hela dagarna och förde ett förskräckligt oväsen, det var långa köer till restaurangen och ibland tog maten slut.

Det blev för mycket för de två polska gästerna.

Turisterna vidtog rättsliga åtgärder för att få tillbaka sina pengar efter att de ansåg att hela semestern blivit förstörd.

Nu har frågan varit ända uppe i EU-domstolen.

Och där slås det fast att resenärerna kan ha rätt till full återbetalning, rapporterar norska Flysmart24 och Din Side.

Kommer inte undan

Om bristerna är så pass allvarliga att resan inte längre tjänar sitt syfte – eller rent objektivt inte längre är intressant för resenären – bör hela paketresan bedömas som felaktig, enligt domstolen.

Det innebär att arrangören inte kan komma undan med att enbart återbetala en del av priset.

– Om det huvudsakliga syftet med en tjänst går förlorat till följd av brister i tjänsten, bör köparen få full återbetalning, säger Thomas Iversen, chef för konsumenträttigheter på norska Konsumentrådet, till DinSide. 

En återbetalning ska enligt det här resonemanget då gälla även om delar av erbjudandet levererades enligt plan.

LÄS OCKSÅ: Glädjebeskedet: “55 000 kronor billigare för husägare”

Uppmaningen: kräv full återbetalning

Anledningarna till en förstörd semester kan vara flera. Ett byggarbete, som i fallet med de polska turisterna, kan vara ett skäl. Att boendet inte matchar annonsen kan vara ett annat.

– Människor som upplever att deras semester blir förstörd bör försöka kräva full återbetalning, konstaterar Thomas Iversen efter EU-beskedet.

Enligt Europadomstolen ska researrangören inte kunna undgå ansvar såvida inte orsakerna till problemen beror på tredje part.

Felen måste också bedömas vara oförutsedda och oundvikliga för att ansvar inte ska kunna utkrävas.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto G. Tischler

Text: Redaktionen