Rusning efter samma sak på Elgiganten – ökning på 600 procent
2025 10 29
En ny trend har fått fäste på sociala medier.
Intresset för skönhetsprodukter är i sig ingenting nytt.
Men nu har suget stigit till en helt ny nivå.
Det märks inte minst hos Elgiganten.
Storkedjan vittnar om en produktökning med över 600 procent på det som kallas för “beauty tech-segmentet”, bland annat LED-masker, avancerade hårstylingprodukter och tekniska hudvårdsprodukter.
I synnerhet är det LED-masken som sticker ut.
– LED-maskerna har verkligen tagit fart – både i sociala medier och bland våra kunder. Intresset är stort för produkter som kombinerar avancerad teknik med enkel användning. Vi ser tydligt att tech har blivit en självklar del av många människors skönhetsrutiner, säger Sara Larsson, produktexpert på Elgiganten.
Kändisar påverkar
Totalt steg försäljningen av skönhets- och hälsoprodukter med 17 procent i hela Sverige under 2024.
Och intresset för “beauty tech” väntas bara öka. Prognosen pekar på ytterligare ökning med 8 procent i snitt fram till år 2030, enligt en rapport från Statista Market Forecaset.
Två faktorer anses vara förklaringen.
En av dem är sociala medier. Den andra är att kändisar, influensers och hudvårdsprofiler använder plattformarna för att marknadsföra produkterna.
LÄS MER: Småsparare varnas: Kan förlora 230 000 kronor
"Fascinerande"
Störst intresse är det för sådant som rör hudhälsa och hudföryngring.
– Det är fascinerande att se hur nya aktörer kliver in i beauty tech – en kategori som är ny och bara fortsätter att växa hos oss, säger Sara Larsson i en kommentar och tillägger:
– Ju mer vi breddar sortimentet, desto fler kunder upptäcker möjligheterna med beauty tech. Från avancerade LED-masker till smarta instegsprodukter, det finns något för både nybörjaren och hudvårdsnördar.
En LED-mask använder ljusbaserad teknik för att stimulera huden på djupet och minska rynkor. Även särskilda rengöringsborstar för ansiktet och “smarta” speglar med justerbart ljus och förstoring nämns som produkter som sticker ut i ökningen.
LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med varning
Foto: Elgiganten
Text: Redaktionen

