Willys går på knock – ”öppnar flera nya butiker”
2025 10 20
Willys storsatsar och passerar konkurrenten Coop.
Willys gick 2018 förbi konkurrenterna och blev den butikskedjan i dagligvaruhandeln som hade flest kunder.
Nu når Axfoods Willysbutiker ännu en toppnotering, och passerar Coop när det kommer till att nå flest hushåll i Sverige.
– Willys tog ett rejält språng i somras och vann 100 000 kunder. Samtidigt tappade Stora Coop, Coop och Xtra tillsammans 60 000 köpare, säger undersökningsföretaget Yougovs analytiker Fredrik Bendz, till Dagligvarunytt.
Når nu fler hushåll
Enligt en ny undersökning från Yougov når Willys 62,6 procent av alla svenska hushåll.
Motsvarande siffra för Coop är nu 62,3 procent.
– Det jag kan säga generellt är att vårt koncept har varit väldigt relevant för kunderna under lång tid. Vi öppnar ju också många nya butiker och når därmed fler kunder, säger Willys vd Nicholas Pettersson, till Dagligvarunytt.
Axfood presenterar delårsrapporten för tredje kvartalet nu på torsdag 23 oktober och är på grund av börskontraktet inne i en så kallad tyst period.
Yougovs kundmätningar baseras på drygt 4 000 privathushåll som skannar alla inköp av dagligvaror.
LÄS MER: Oväntad faktura skickas ut – betala inte
Lågprisbutiker pressar matpriserna
I somras publicerade Matpriskollen en rapport som visar att närvaron av lågprisbutiker smittar av sig på övriga matbutiker i området.
Utökade möjligheter för kunderna att välja mellan olika matbutiker gör att matkedjorna tvingas att pressa sina priser.
– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur, rapporterar SVT.
Priserna sjunker oavsett
Effekten på hushållens ekonomi är betydande, enligt rapporten.
En barnfamilj kan spara upp till 22 000 kronor per år, genom att handla endast i lågprisbutiker.
Men hushållen sparar alltså pengar på att lågprisbutiker etablerar sig på orten, även om de inte handlar där.
Det tvingar övriga butiker att sänka priserna och kan spara en barnfamilj i snitt 7 000 kronor, även om de fortsätter handla i samma butik, uppger rapporten.
LÄS OCKSÅ: ”Guldklimpar där hemma” – vanliga barnleksaker kan säljas dyrt
Foto: Willys
Text: Redaktionen