Sveriges utrikesminister varnar Putin: Kommer reagera omedelbart

2022 02 21

Rysslands diktator har erkänt de två utbrytarregionerna Luhansk och Donetsk i östra Ukraina som självständiga och Sverige sänder en skarp varning till Ryssland.

Uppgifterna om Rysslands erkännande av Luhansk och Donetsk väcker starka reaktioner hos utrikesminister Ann Linde (S).

Brott mot folkrätten

– Vi uppmanar på starkast möjliga sätt Putin att inte fatta ett sådant här beslut. Det skulle vara ett brott mot folkrätten och innebära att Minskavtalet inte följs, sade Ann Linde till SVT tidigare under kvällen.

Utrikesministern skickar en varning till Ryssland och Putin om att beslutet kommer att få tuffa konsekvenser.

Sverige fördömer kraftigt

– Om det fattas ett sådant beslut kommer vi att reagera omedelbart från EU:s sida, kommenterade Ann Linde.

När Putin trots Sveriges uppmaningar skred till verket gick Ann Linde ut med följande meddelande.

– Fördömer kraftigt Rysslands erkännande av de icke-regeringskontrollerade områdena av oblasterna Donetsk och Luhansk som självständiga enheter. Ett flagrant brtt mot internationell lag och Minskavtalet, klargör Sveriges utrikesminister.

Från EU kommer även besked nu ikväll om att sanktioner kommer att införas mot Ryssland.

Brådskande enligt Ukraina

Utrikesministerns utspel om hårda konsekvenser från EU kommer i samband med att Ukraina tidigare under måndagen ställt hård krav på unionen. Landet vill se hårda sanktioner mot Ryssland. Och det är brådskande, enligt utrikesminister Dmytro Kuleba.

Skicka ett tydligt budskap

– Det finns massor av beslut som den Europeiska unionen kan ta nu för att skicka ett tydligt budskap till Ryssland. Vi vill se tydliga budskap om att Ukraina inte kommer att lämnas ensamt, sade utrikesministern inför ett fullt pressuppbåd i Bryssel under måndagen, rapporterar The Guardian.

Inte bara politiska signaler

Kuleba fortsatte sitt resonemang inför en samlad mediekår i Bryssel. Han framhävde att det krävs tuffare sanktioner från EU.

– Inte bara politiska budskapssignaler, utan även mer specifika handlingar som att till exempel stödja utvecklingen av vårt försvar och att stödja Ukrainas cybersäkerhet genom att genomföra några av sanktionerna, sade han och tillade:

– Vi tror att det finns goda och legitima skäl till att införa några av sanktionerna nu för att visa att EU inte bara pratar om sanktioner utan även vågar sätta ner foten.

Foto: President of Russia Office, M. Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Lågprisbutiker stoppas i Sverige

2024 12 20

Bland Sveriges 290 kommuner saknar mer än var tredje en lågprisbutik.

Totalt saknar 102 kommuner ett lågprisalternativ till de etablerade matbutikerna.

Det fastslår Konkurrensverket i en rapport.

– Det innebär att cirka en miljon invånare inte har tillgång till en lågprisbutik i sin kommun, framhåller myndigheten.

I rapporten redovisas även en kartläggning av hur matbutikerna är lokaliserade i Sverige. För många konsumenter är valfriheten begränsad, eftersom den näst närmaste butiken tillhör samma koncern som den närmaste.

– Det innebär att utbudet av varor och de priser som erbjuds kan vara i stort sett identiska då vissa dagligvaruaktörer har central prissättning, fastslår Konkurrensverket.

Vidare skriver myndigheten att frånvaron av olika dagligvaruaktörer och av lågpriskoncept kan begränsa konkurrensen samt på sikt även konsumenternas valmöjligheter.

Lågprisbutiker stoppas

Trots att en miljon invånare saknar ett lågprisalternativ stoppas många lågprisbutiker från att etablera sig i svenska kommuner.

Det rapporterar DN med hänvisning till en rapport från regeringens industrisamordnare Kristina Alvendal.

–  En del kommuner säger rent ut att ”vi behöver inget lågpris” och en del säger ”här ska vi inte ha livsmedel, det är fel placering”, säger Alvendal till DN.

– En tredje aspekt är att när kommuner i dag planerar för en ny stadsdel eller nya kvarter så planerar de inte in tillräckligt stora lokaler i bottenvåningen, så det finns helt enkelt inte plats.

”Väldigt frustrerande”

Lågpriskedjan Willys är en av flera aktörer som hindras av kommunerna.

– Det är väldigt frustrerande eftersom vi dagligen får samtal från kunder som vädjar om att vi ska etablera oss, där vi kan göra skillnad för deras vardag och ekonomi, säger Willys etableringschef Heinz Möller till tidningen.

– Det finns platser där vi försökt etablera oss i 5–10 år, vi har kämpat och kämpat för att få komma dit, men man kommer hela tiden med nya hinder.

Foto: D. Kydd

Text: Redaktionen