Elkunder får straffavgift på 9 000 kronor – anmälningar väller in
2025 10 09
Över 350 anmälningar har inkommit till Konsumentverket.
Två elbolag får skarp kritik efter en granskning av Konsumentverket.
Myndigheten kan nu införa rättsliga åtgärder mot bolagen.
Företagen lurar elkunder och begär in straffavgifter på runt 9 000 kronor.
– Det är fruktansvärt hur man får hålla på så här. Hur får man fortsätta ha bolag och fortsätta lura folk, säger Reyhane, vars mamma i Göteborg har blivit lurad genom telefonförsäljning, till SR.
Nytt bolag har dykt upp
Elföretaget Nordic Best Energy har granskats av myndigheter under lång tid, och riskerar nu rättsliga åtgärder.
Under tiden som företaget har granskats har samma personer startat ett nytt bolag, Svenska Elverket.
Nu uppkommer samma kritik, också mot det nya företaget.
Över 350 anmälningar har kommit in till Konsumentverket.
Läs också: Nytt betalsätt i Sverige – hyllas stort
Lång bindningstid
Anmälningarna berättar om kunder som lurats in i avtal, från telefonförsäljare som uppger att man ringer från det elbolaget som kunden har sedan tidigare.
När konsumenterna sedan vill avsluta avtalet, som ofta är bundet på fem år, fakturerar elföretagen sina kunder en straffavgift på omkring 9 000 kr.
– Säger man upp avtalet, som i min svärmors fall var på 60 månader – vilket är helt sinnessjukt långt – då lägger de på en avgift på minst 9 000 kronor, säger en person i Stockholm, till radiokanalen.
Telefonförsäljning är ett problem
Konsumentverket uppger att telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem.
Det finns ett stort missnöje, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon.
I somras föreslog Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
– Telefonförsäljning berövar konsumenten initiativet och kontrollen över både vad som ska handlas och när det ska ske. Konsumenten överrumplas och möter oförberedd en angelägen säljare som oftast bara har en enda produkt att sälja, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell, i ett uttalande.
– Affärsmetoden är problematisk i sin grundkonstruktion och förutsättningarna att ta till sig information och begrunda sina behov är undermåliga, oavsett om regelverket följs eller inte.
Läs också: ”Allvarligt” – 1,3 miljoner svenskar har samma problem på jobbet
Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät
Text: Redaktionen