Svenskt favoritgodis kan stoppas
2025 10 05
Ett svenskt favoritgodis riskerar att stoppas.
Sverige är ett godisälskande land, och svenskt godis har också gjort stor succé internationellt de senaste åren.
Men nu riskerar en svensk godisfavorit att stoppas.
Vill stoppa svenska godiset
Godisnappar är en favorit bland många godisälskare runt om i landet.
Men nu vill det tyska godisföretaget Haribo sätta stopp för sin svenska konkurrent Candy People i Malmö, rapporterar SVT.
Båda företagen tillverkar godisnappar – men Haribo menar att Candy Peoples nappar är för lika deras egna, som de har sålt i Sverige sedan tidigt 60-tal.
Haribo har därför stämt Candy People.
Marianne Levin, expert inom immaterialrätt, ger dock inte mycket för Haribos stämningsansökan mot det svenska godisföretaget.
Hon menar att det handlar om konkurrensbegränsning.
– Frågan är, kan man lägga sig som stor tillverkare så att man får ett monopol på godisnappar? Det menar jag, det kan man inte, säger Marianne Levin till kanalen.
LÄS OCKSÅ: Stor förändring för kortköp - gäller hela Sverige
Rädda att kunder väljer ”fel”
I Candy Peoples sortiment finns flera sorters godisnappar, bland annat körsbärsnappar, persikonappar, colanappar, bubbelgumnappar och vattenmelonnappar.
Haribo menar att Candy Peoples nappar är så lika deras egna, att kunder som vill köpa Haribo-nappar riskerar att ta fel.
Men det påståendet avfärdas av experten i immaterialrätt.
– De måste vara så lika att man riskerar att ta fel. Jag skulle inte ta fel mellan de här om jag visste vad det var jag var ute efter, säger Marianne Levin till kanalen.
Man har inte ensamrätt bara för att man var först med en produkt, och Haribos varumärkesregistrering är för neutral, menar hon.
Svenskt godis populärt
Svenska folket är det mest godisälskande i världen, enligt undersökningar, och många svenskar lär vilja fortsätta äta godisnappar från både tyska Haribo och svenska Candy People.
Svenskt godis har också blivit väldigt populärt utomlands de senaste åren.
I USA, Storbritannien och delar av Asien har svenskt plockgodis trendat starkt de senaste åren, har TV4 rapporterat.
– Det har blivit jättestort i USA. De har öppnat flera nya godisbutiker med långa köer utanför, säger Sofie Zettergren Bonnevier, trend- och innovationsanalytiker, till kanalen.
Det svenska godiset säljs dock som en premiumprodukt i USA.
I vissa butiker säljs godiset för otroliga 700 kronor per kilo, enligt kanalen.
LÄS OCKSÅ: Kalldusch för Citygross - "Tråkigt besked"
Foto: Agnes Jostelius
Text: Redaktionen