Ett av Sveriges populäraste livsmedel rasar i försäljning
2025 10 03
Försäljningen av en svenskfavorit i matbutiken minskar kraftigt.
Varje år säljs omkring 40 000 ton köttfärs i matbutiker runt om i Sverige.
Men det senaste året har försäljningen av det populära livsmedlet minskat dramatiskt, visar en undersökning från Yougov.
– Det här är ett tydligt exempel på hur konsumenterna anpassar sina matinköp när priserna stiger kraftigt inom vissa produktkategorier. Medan priset på nötfärs ökat med en femtedel har kycklingfärs faktiskt blivit något billigare, säger företages affärsområdeschef Charlotte Alring, rapporterar Dagligvarunytt.
Stort tapp
Den totala försäljningsvolymen på köttfärs har gått ner 31 procent under året som gått.
När det kommer till nötfärs är tappet hela 42 procent.
Kycklingfärsen ökar däremot i popularitet, med en uppgång på 14 procent.
– Konsumenterna är smarta och hittar alternativ som är mer ekonomiskt fördelaktiga, säger Charlotte Alring.
LÄS MER: Forskare uppmanar: ta ut pengar nu – så mycket behövs
Svensk köttkonsumtion
Jordbruksverket beräknar svenskarnas köttkonsumtion varje år.
– Totalkonsumtionen av kött har minskat från den svenska rekordnivån, det vi brukar kalla ”peak meat”, på 88,3 kilo per capita 2016 till 80,5 kilo per capita 2024, uppger myndigheten i ett uttalande.
Priset på kött påverkar konsumtionen, men det finns också andra faktorer som spelar in.
– Priser och ekonomi påverkar konsumtionen av kött, men den styrs också av andra faktorer som samhällsdebatter, värderingar och trender, uppger Jordbruksverket.
– Genom att bli mer medvetna om hur vi konsumerar kött kan vi påverka miljön och klimatet, men också landsbygdens utveckling, vår hälsa, djurens välfärd, landets försörjningsförmåga och global utveckling.
Även andra alternativ
Försäljningen av färs som är gjord på baljväxter istället för kött påverkas också när priset förändras.
– Vi ser en tydlig beteendeförändring hos konsumenterna där man köper mindre malet kött av de flesta sorter men även baljväxter, säger Charlotte Alring, rapporterar Dagligvarunytt.
– Att snittköpet minskar samtidigt som inköpstillfällena blir färre på köttfärs visar att många hushåll aktivt arbetar med att hålla nere sina matkostnader.
LÄS OCKSÅ: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många
Foto: Coop
Text: Redaktionen