Sverige kastar in 200 miljarder kronor
2025 09 30
Sveriges regering ger besked om en mångmiljardsatsning.
Landets järnvägar måste rustas upp.
Och det rejält, enligt regeringen.
Nu skjuter Tidöpartierna till ytterligare 200 miljarder kronor för att satsa på svensk infrastruktur. Totalt handlar det om en “historiskt stor satsning” värd 1 171 miljarder kronor mellan åren 2026 och 2037, meddelar bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
– Människors vardag ska underlättas genom att vägarna håller och tågen kommer fram i tid, framhåller ministern i en debattartikel i Aftonbladet.
– Det är viktigt för att kunna skjutsa barnen, ta sig till och från jobbet eller hälsa på en släkting i annan del av landet. Det är också viktigt för stärkta förutsättningar för effektiva godstransporter som främjar jobb och tillväxt i hela landet.
Klart om 25 år
Satsningen innebär att järnvägen därmed kommer att vara helt färdigreparerad om 25 år, enligt Trafikverket, rapporterar DN.
– Under decennier har det slarvats med underhållet. När regeringen tillträde var underhållsskulden därför över 100 miljarder kronor. Dåliga vägar och försenade tåg är en vardag för luttrade pendlare och företagare i hela landet, menar Andreas Carlson.
LÄS OCKSÅ: Flygbolag ansöker om konkurs – avgångar stoppas
På bristningsgränsen
Skicket på de svenska järnvägarna har under en längre tid varit föremål för kritik. Svenska folket åker mer tåg än någonsin, men på ett slitet järnvägsnät som har beskrivits vara på bristningsgränsen.
Förseningar har ökat och järnvägsunderhållet hade i våras växt till 91 miljarder kronor, enligt SVT.
– Med tiden så finns det en risk att resenärer tappar förtroendet och slutar resa med tåget. Då kan det ta väldigt lång tid att vinna tillbaka det förtroendet, sade Carl-William Palmqvist, docent i järnvägsteknik vid Lunds universitet, till tv-kanalen i våras.
"Enormt lyft"
Nu ska dock “trenden brytas”, lovar Andreas Carlson.
– Kommande tolv år satsar regeringen 354 miljarder kronor på vägunderhåll, tillräckligt mycket för att komma i kapp med hela det eftersatta underhållet till 2037. Det är ett enormt lyft för Sverige. Vi satsar också stort på BK4, den högsta viktklassen på lastbilar.
LÄS OCKSÅ: Chockhöjning kan vänta alla som kör laddhybrid – 1 400 procent
Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet
Text: Redaktionen