Ica-kunder förvarnas – kan bli riktigt besvikna
2025 09 23
I början av september meddelade regeringen att matmomsen ska sänkas från 12 till 6 procent.
Statsminister Ulf Kristersson (M) underströk att den sänkta skatten ska leda till billigare matpriser.
Han fick medhåll av vice statsminister Ebba Busch (KD) som med emfas betonade att svenska folket ska gynnas av sänkt matmoms – inte matjättar som Ica, Coop eller Willys.
– När vi sänker momsen, då förväntar vi oss att de lägre matpriserna ska synas i mathyllorna. Handelsjättarna får inte låta pengarna fastna i egna fickor, sade Busch på en pressträff vid tillfället.
"Betydande risk" för motsatt effekt
Nu slår dock Pensionärernas riksorganisation, PRO, larm om det senare scenariot. Organisationen har granskat matpriserna i 30 år och vet vad de talar om.
Enligt PRO:s ordförande Åsa Lindestam är risken "betydande" för omvänd effekt – att matjättarna gynnas istället för vanligt folk.
– Vi i PRO kan det här med att bevaka matpriser. Det finns en betydande risk att matjättarna inte alls sänker priserna, och tar för sig av den lägre momsen i form av vinst. Där vill vi inte hamna. Härmed erbjuder jag PRO:s tjänster i regeringens matpriskommission, säger Åsa Lindestam i ett uttalande.
"Gynnar ICA-handlarna"
Kritiken mot matjättarnas vinster i samband med att maten blivit dyrare har tidvis varit massiv.
Framför allt har Ica, som under årets första fyra månader hade en rörelsevinst på 1,483 miljoner kronor, fått klä skott för kritiken.
Och den klassiska matjätten är i fortsatt fokus efter den senaste momssänkningen.
– En matmomssänkning kommer i längden gynna Ica-handlarnas vinster snarare än svenska konsumenter. Detta i ett läge där dagligvaruhandeln redan har marginaler för att sänka priser, utan att vi ska bli fattigare som skattekollektiv, säger Elinor Odeberg, chefsekonom på tankesmedjan Arena Idé, i en kommentar till regeringens budget.
LÄS MER: Icas nya kedja expanderar
Ica: satsat miljard på att sänka
Ica har tidigare bemött kritiken mot höjda priser. När en nationell bojkott av matjättarna utlystes i våras på sociala medier framhöll Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, att han förstår kundernas frustration och att man “gör allt i sin makt”.
– Förra året investerade vi över en miljard i att sänka, mota, matpriserna. Vi sänkte priset på frukt och grönt med över 12 procent, sade Eric Lundberg till SVT då.
– Men sen är det också så att vi finns i hela landet, vi finns i stort sett i 286 av 290 kommuner, och att förse Sveriges befolkning med mat och kunna upprätthålla de butikerna på så många platser kräver också stora volymer. Det är också en väldigt investeringsintensiv bransch.
LÄS OCKSÅ: Coop lägger ner byggbutiker
Foto: ICA Sverige
Text: Redaktionen