Ukrainakrisen: Inga tecken på ryskt tillbakadragande

2022 02 16

Finns fortfarande en enorm styrka redo att attackera Ukraina.

Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg säger till BBC att det inte finns några tecken på en nedtrappning av de ryska styrkorna utanför Ukraina.

Militärövningar har avslutats

Ryssland har däremot sagt att de drar tillbaka en del av sina trupper och att militärövningar i det Moskva-annekterade Krim har avslutats. Men detta är Stoltenberg skeptisk till.

– Vi ser inga tecken på nedtrappning på marken, säger han.

Det nya normala

Stoltenberg varnar dock för att hotet från Ryssland kan ha blivit det ”nya normala ” i Europa. Nato överväger därför att inrätta nya stridsgrupper i Central- och Sydeuropa. Sen 2014 har man satsat 270 miljarder dollar på det europeiska försvaret.

Hotet finns kvar även om Putin inte anfaller

Jens Stoltenberg beskriver situationen som den allvarligaste säkerhetskrisen i Europa sen kalla krigets. Även om president Putin inte ger order om att attackera, finns det fortfarande tecken på att denna kris kommer att kasta en mycket längre skugga.

Nato överväger nya stridsgrupper

Det "nya normala" kan innebära att Nato kommer öka sin militära närvaro. Stoltenberg har gett Natos militära planerare i uppdrag att eventuellt inrätta nya stridsgrupper på alliansens östra flank - i Rumänien och Svartahavsregionen. Dock är inga beslut fattade ännu.

Uppmanar fortfarande Ryssland att inleda en dialog

Nato uppmanar fortfarande Ryssland att inleda en dialog för att minska spänningarna. Men om diplomatin inte fungerar är risken stor att situation kommer sluta i en militärkonflikt.

Misstänkt cyberattack

Under tisdagen utsattes ukrainska webbplatser för en misstänkt cyberattack. Orsaken är inte fastställd men Ukraina har tidigare drabbats av storskaliga attacker mot sin onlineinfrastruktur. Attacker som de misstänker att Ryssland ligger bakom. Rysslands förnekar dock all inblandning.

Destabilisera Ukraina

Det har länge funnits oro för att Ryssland skulle kunna använda mindre uppenbara medel för att destabilisera Ukraina, till exempel genom cyberattacker mot kritisk infrastruktur. 

Foto: Ministry of Defence of the Russian Federation

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Chocken: tysk storstad nära konkurs

2025 12 19

Pengarna är slut och enorma besparingar krävs.

Stuttgart står på randen till konkurs.

Nu går den tyska storstaden ut med en drastisk varning.

– Utgifterna överstiger intäkterna. Mot denna bakgrund är nya skulder oundvikliga från och med 2026, eftersom brådskande investeringar enbart kan finansieras genom lån, framhåller Stuttgart stad enligt tyska tidningen Bild.

"Bilens huvudstad"

Stuttgart, med drygt 600 000 invånare, beskrivs ofta som “bilens huvudstad”. Här började Karl Benz och Gottlieb Daimler utveckla världens första fungerande bilar i slutet av 1800-talet.

Både Mercedes-Benz och Proche har sitt hjärta i staden, vilket gör platsen unik. Ingen annan stad har två stå inflytesrika bilmärken med rötterna så nära.

Dessutom är Stuttgart även centrum för avancerad ingenjörskonst, forskning och innovation och ett enormt nätverk av underleverantörer inom fordonsindustrin.

Men nu har de kommunala skatteintäkterna från företag minskat kraftigt, till följd av att bilbranschen är i kris.

Vill låna 2,4 miljarder euro

Bild beskriver Stuttgart som “nästan bankrutt”.

– Stadens beräknade likviditet vid slutet av 2025 ligger under noll, konstaterar också staden i ett officiellt uttalande.

Mellan 2026 och 2030 väntas det årliga budgetunderskottet ligga på flera hundra miljoner euro. Stuttgart vill därför ha totalt 2,4 miljarder euro i lån till just 2030 för att kunna finansiera nödvändiga investeringar.

LÄS MER: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Stänger bilfabrik

Bilkrisen i Tyskland visar sig även på andra håll i landet.

Tidigare i veckan meddelade giganten Volkswagen att man för första gången någonsin stänger en fabrik på tysk mark.

Det är biljättens fabrik i Dresden som efter 20 år kommer att tillverka sin sista bil, rapporterar Financial Times.

Volkswagen har tidigare behövt pausa produktionen i vissa fabriker i Tyskland, exempelvis i Zwickau och Emden. Anledningen har varit svag efterfrågan på några elbilsmodeller.

LÄS MER: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen