Nära band till Kinas militär – ska nu ansvara för säkerhet på Arlanda

2022 02 15

- Detta är inget normalt företag. Det är snarare en del av en statlig offensiv.

Det säger seniorexperten Didi Karsten Tatlow vid TysklandS råd för utrikes relationer om det företag som nu ska ta över säkerhetskontrollen på Arlanda, till AP.

Ska hantera säkerhetskontroller

Företaget Nuctech har nära band med den kinesiska diktaturens styrande kommunistparti och även nära band till Kinas militär och nu har företaget vunnit en upphandling hos Swedavia och ska hantera säkerhetskontroller på Sveriges största flygplats.

Svartlistats i USA

Företaget har på grund av sina band till den kinesiska diktaturen och Kinas militär varit svartlistat i USA i flera år. Men i Europa har Nuctech haft det lättare. Flera europeiska parlamentariker påstår att det beror på att företaget sänkt priserna med 30–50 procent.

– Nuctech lämnar bud som ingen kan matcha. Det är inte normala priser, säger Didi Kirsten Tatlow.

En offentlig upphandling

Swedavia förklarar att det var en offentlig upphandling, och att vem som helst hade kunnat komma med anbud. Annika Balazs, chef för strategiskt inköp på Swedavia, menar att Nuctech vann för att de helt enkelt hade det bästa anbudet. Men detta stoppar inte osäkerheten kring företaget.

Borde vara en varningsklocka

– Det låter konstigt att välja det här bolaget när samma produkter har blivit svartlistade på andra ställen. Det borde vara en varningsklocka. Vi vet ju att kinesiska staten använder övervakningssystem för att dammsuga västvärlden på information och personuppgifter och ofta handlar det om bakdörrar i systemen som läcker känslig information tillbaka till Kina, säger Lars Nicander, seniorrådgivare på Förvarshögskolan, till Aftonbladet.

Nuctech svarar på osäkerheten

–  Det är vår utrustning, men det är din data. Vår kund bestämmer vad som händer med datan, säger Robert Bos, biträdande chef för Nuctech i Nederländerna, där företaget har ett forsknings- och utvecklingscenter.

Foto: Swedavia, Daniel Asplund

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen