Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt
2025 09 06
Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.
– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:
– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.
Förklaringen
Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.
Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.
– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.
– Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.
Bekymmer för många kunder
Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.
Tidigare test
Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna.
Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.
Det är Kivra
Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.
Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.
Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra
Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.
– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.
Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.
Foto: Kivra
Text: Redaktionen