Norrmän vallfärdar till Sverige: Två produkter rusar i försäljning
2025 09 04
Norska konsumenter strömmar in i Sverige.
Under 2024 ökade gränshandeln med 9,5 procent, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till statistik från analysföretaget HUI.
Två produkter väcker störst intresse hos norska besökare: läskedryckerna Coca Cola och Pepsi.
Oftast kommer de med ”släpkärror fullastade med enorma mängder Pepsi och Cola”, berättar Thomas Holm, vd på Handelsfastigheter.
Energidrycker säljer också som smör.
– Den första lilla butiken i Strömstad, när man precis kommer över gränsen, säljer mer Monster än vad man gör i hela Sverige, säger Holm till tidningen.
Dyrare i Norge
Läsken är dyrare i Norge, vilket förklarar det stora intresset för att köpa med sig drycken hem från Sverige.
Norska Ellen Johannesen åker till Sverige två gånger i månaden för att köpa läsk
– Vi har en avgift på läsk i storpack, därför blir läsken dyrare i Norge, säger hon till TV4.
Trots starkare kronan
Uppgången är något oväntat. Norrmännen väljer att shoppa loss i Sverige, trots att den svenska kronan stärkt sin position gentemot den norska.
– I år ser vi att den norska gränshandeln har tagit ett starkt kliv framåt igen trots att den svenska kronan är starkare än den norska, säger HUI:s detaljhandelsanalytiker Per Andersson till Dagligvarunytt.
LÄS MER: Circle K har fått nog: Dundrar mot många kunder
Handeln ökar i hela Sverige
HUI:s statistik visar också att handeln ökar i stora delar av Sverige. Under 2024 uppgick detaljhandelsförsäljningen till 813 miljarder kronor – en ökning med 1,9 procent jämfört med 2023.
– Efter två år av inflationsdriven tillväxt uppvisade över hälften av Sveriges 290 kommuner volymtillväxt, försäljningsutveckling justerat för inflation. Det är en stabilisering från i fjol, då 9 av 10 kommuner visade en negativ volymutveckling, framhåller HUI.
LÄS MER: Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor
Foto: I. Market
Text: Redaktionen