Jätteras för Donald Trump

2025 08 25

Väljarnas förtroende för Donald Trump dalar.

Det visar en färsk mätning från opinionsinstitutet Economist/YouGov.

I synnerhet visar mätningen att en viktig väljargrupp har lämnat presidenten. Det handlar om latinamerikanska väljare, vars höga stöd var en bidragande orsak till Trumps valseger 2024. Uppemot 50 procent av de latinamerikanska väljarna valde att rösta på Trump. En kraftig ökning jämfört med presidentvalet 2020 och en avgörande faktor bakom Trumps valframgång.

Nu har stödet nästan halverats.

Endast 28 procent av de latinamerikanska väljarna uppger att de stödjer Trump, rapporterar Newsweek med hänvisning till undersökningen.

Clarissa Martínez de Castro är vice ordförande för den latinska rättighets- och påverkansorganisationen UnidosUS. Hon anser att Trumps hårdföra migrationspolitik undergräver hans ställning bland latinamerikanska väljare.

Clarissa Martínez de Castro hänvisar till de räder som migrationspolisen ICE gjort runt om i USA.

– Deras urskillningslösa angrepp på amerikanska invandrare, fulla av maktmissbruk, urholkar Trumps väljarstöd, säger hon till Newsweek.

LÄS MER: Pengaregn över Trump – enorm ökning

Ekonomin viktigast

En analys från Financial Times pekar dock ut en annan förklaring till tappet. Enligt granskningen är ökade levnadskostnader den primära orsaken till att latinamerikanska väljare överger presidenten.

Inflationen i USA steg till 2,7 procent i juni, trots Trumps vallöfte om att snabbt få ner den.  

Samtidigt bromsade jobbtillväxten i juli, med 73 000 nya jobb jämfört med 147 000 månaden innan, enligt Bureau of Labor Statistics.

Siffrorna är ett bakslag för Trump som lovade att ”rädda USA:s ekonomi” i valrörelsen. Många väljare lade sin röst på republikanen med förhoppning om att det ekonomiska läget skulle förbättras.

LÄS MER: Ukraina säkrar stort avtal 

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


JUST NU: Clas Ohlson växlar upp – stor nyhet till hösten

2025 08 25

Clas Ohlson inleder en storsatsning under hösten 2025.

Detaljhandelskedjan lanserar 1 000 nya produkter som under de närmaste veckorna kommer att dyka upp på butikshyllorna.

– Att lansera nya produkter är något vi har fokuserat allt mer på under senaste året. Vi ser att våra produktnyheter är en viktig faktor bakom vår tillväxt. De driver försäljning och gör också att kunderna hela tiden har något nytt att upptäcka, säger Anders Molander, direktör produktutveckling och inköp.  

Flera varukategorier

De nya produkterna omfattar ett brett sortiment. Det handlar bland annat om produkter inom förvaring, kontorstillbehör och verktyg.

Även belysning ingår, där Clas Ohlson lanserar ett nytt sortiment av retro-inspirerade bordslampor och nya dekorativa glödlampor.

– Belysning är en av de kategorier där vi valt att lansera många nyheter under hela året. Nyheterna gör att vi bland annat kan följa med snabbt i trender och vi har haft flera fantastiska lanseringar som snabbt blivit mycket populära hos kunderna, säger Anders Molander.

Butik och online

De nya produkterna kommer att finnas tillgängliga i fysisk butik och online. Alla nyheter kommer inte att lanseras på en gång, utan produkterna fasas in i sortimentet succesivt under augusti och september.

LÄS MER: Plötslig rusning till Clas Ohlson – alla vill ha samma sak

FAKTA: Clas Ohlson

- Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. I dag är kedjan ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 12 miljarder kronor.

-  Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

- Enligt kedjans egna ord är Clas Ohlsons målsättning ”att hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser”.

LÄS MER: Stor upptäckt om Ica Maxis priser

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen


Willys uppmanar hela Sverige: Sluta genast

2025 08 25

Matpriserna är betydligt högre på orter där konkurrens från lågprisbutiker saknas, eller är svag.

Det visar en färsk rapport från jämförelsesajten Matpriskollen.

Enligt rapporten har en etablering av lågprisbutiker en dubbel positiv effekt för konsumenter. För det första leder konkurrensen från lågprisbutiker till lägre matpriser hos samtliga butiker. För det andra erbjuder lågprisbutiker generellt lägre priser.

Trots det har lågpriskedjor som Willys hindrats från att öppna butiker på många platser i Sverige.

Nu kräver Willys en förändring. I ett uttalande uppmanar lågpriskedjan Sveriges kommuner att ”sluta stoppa etablering av lågprisbutiker”.

– Vi hade kunnat öppna betydligt fler butiker och i betydligt snabbare takt, men tyvärr sätter många kommuner upp onödiga etableringshinder. Det finns flera exempel där vi har försökt etablera butiker i 10-15 år utan att lyckas, och ibland utan att vi förstår varför, säger Willys etableringschef Heinz Möller.

– Det är inte att värna om sina kommuninvånares intresse av att kunna handla billigare mat, fortsätter Möller.

”Måste agera och ta sitt ansvar”

En granskning från Konkurrensverket visar att över 100 kommuner i Sverige saknade lågprisbutiker 2022. Siffran innebär att omkring en miljon svenskar saknar ett lågprisalternativ.

– Det är inte rimligt att många svenska konsumenter betalar tusentals kronor för mycket för maten. Att göra det enklare att etablera lågprisbutiker är den enskilt viktigaste åtgärden för sänkta matpriser, säger Willys vd Nicholas Pettersson.

Pettersson uppmanar Sveriges politiker att agera.

– Konkurrensverket har i flera rapporter under många år konstaterat att kommunernas planarbete bromsar nyetableringar. Nu måste politiker och tjänstemän på både riks- och kommunnivå agera och ta sitt ansvar för att öka den lokala konkurrensen.

LÄS MER: Stor upptäckt om Ica Maxis priser

FAKTA: Det här kräver Willys 

- Efter Matpriskollens granskning kräver Willys snabbare förändringar för att underlätta etableringen av nya matbutiker.

-  Lågpriskedjan vill att det ska bli enklare att förändra verksamheten i befintliga lokaler till livsmedelsbutiker. Vidare kräver Willys att det ska bli enklare att kräva enhetliga beslutsunderlag vid förbud mot eller begränsning av ytan för livsmedelsbutiker, så att etableringar inte kan stoppas utan rimliga skäl. 

Källa: Willys Axfood 

LÄS MER: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen