Historiskt besked från Willys
2025 08 21
Axfood, som äger bland annat Willys, Hemköp och City Gross, går bättre än någonsin.
Under andra kvartalet 2025 hade Willys omkring 3 procent fler kunder jämfört med samma period i fjol, enligt en granskning från Dagligvarunytt och Yougov.
Samtidigt hade kedjan det klart största konceptet i branschen, mätt i antalet köpare, och nådde vid minst ett tillfälle 62,2 procent av hushållen.
Yougovs dagligvaruanalytiker Fredrik Bendz kallar siffrorna för en ”all time high för Willys”.
– Först och främst handlar det om att konsumenterna ser Willys som ett prisvärt alternativ. Pris är fortsatt viktigt för väldigt många svenskar, säger han till Dagligvarunytt.
Historiskt nära Ica
Granskningen visar också att Axfood knappar in på Ica.
Axfoods kundstock var 8,6 procent mindre än Icas under andra kvartalet – en minskning med 3,3 procentenheter jämfört med i fjol och det minsta avståndet mellan matjättarna hittills.
– Det är väldigt spännande att följa kundkampen mellan Ica och Axfood, konstaterar Fredrik Bendz.
LÄS MER: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter
Tar marknadsandelar
Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har summerar ett starkt andra kvartal för koncernen.
Enligt Margulies ökade omsättningen med 23 procent totalt och 9 procent exkluderat City Gross, som förvärvades i november förra året.
– Det är tydligt att allt fler konsumenter väljer att handla hos oss. Under det andra kvartalet växte Axfood betydligt mer än marknaden, främst drivet av Willys med affärsidén Sveriges billigaste matkasse, säger vd:n.
– Med Willys starka position som Sveriges mest rekommenderade dagligvarukedja redovisar butikskedjan under kvartalet en kraftig tillväxt som var högre än marknadens, såväl totalt som på jämförbar basis. Sammantaget ökade Willys omsättning med 10 procent.
LÄS MER: Biltema-utmanare expanderar kraftigt – fyra nya varuhus
Foto: Willys Axfood
Text: Redaktionen