Kafferosteri tvingas lägga ner – efter 134 år

2025 08 20

Ett svenskt kafferosteri lägger ner – på grund av Trafikverket.

Sedan år 1891 har Lindvalls kaffe – ett familjeägt svenskt kafferosteri – bedrivit verksamhet.

Det Uppsalabaserade företaget har ett 20-tal medarbetare och rostar cirka 2 200 ton kaffe om året.

Nu tvingas det klassiska kafferosteriet lägga ner – på grund av Trafikverket, rapporterar SVT.

Lägger ner

Lindvalls kaffe arbetar på Kungsgatan 60 i Uppsala.

Trafikverket behöver dock verksamhetens fastighet för att ge plats åt en järnvägssatsning.

Det innebär att de måste flytta på sig – och vd Ulf Lindvall menar att Trafikverkets ersättning inte räcker till för att bygga ett nytt rosteri.

– Det är otroligt sorgligt att vår historia på denna plats ska ta slut på det här sättet, säger han till SVT.

Hösten 2026

Kafferosteriet har fått fram till hösten 2026 att lämna sina lokaler.

Spiken i kistan, menar en känslosam Lindvall.

– Det är 20 anställda i rosteriet. Rostar vi inget kaffe riskerar de uppsägning, säger han.

Läs mer: Ny upptäckt om kaffe – därför ska du fortsätta dricka

Lindvalls historia

Så här beskriver Lindvalls kaffe sin historia:

– Berättelsen om hur Lindvalls kaffe kom till grundar sig i såväl viljestyrka som romantik, menas det.

– Den unge Eric Lindvall lämnar på 1880-talet hembygden i byn Undenäs i Västergötland för att söka arbete. Han vandrar norrut och hamnade i Tierp.

Ingen kommentar

Historien fortsätter.

– Där förälskade han sig i skomakardottern Josefina. De gifter sig och 1891 startar de tillsammans en kolonialvaruhandel med kryddor, te och kaffe.

– Eric och Josefina är lyckliga tillsammans, affärerna går bra och de får sex barn. 1912 bestämmer de sig för att utveckla affärsrörelsen då den stora kärleken för kaffe började ta alltmer plats. Då flyttar familjen från Tierp till Uppsala. 

Trafikverket har inte kommenterat saken.

Läs mer: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

Foto: Battlecreek Coffee Roasters

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige vill köpa stridsfartyg i jätteaffär

2025 10 05

Sverige vill köpa nya stridsfartyg.

Sverige kan vara på väg att köpa nya stridsfartyg i en affär värd många miljarder.

Försvaret överväger att köpa brittiska och franska fartyg, vilket innebär att svenska Saab riskerar att tappa jätteaffären.

Kan köpa ytstridsfartyg

Sverige har under en längre tid velat skaffa nya ytstridsfartyg som ska vara större än de fem Visbykorvetter man har idag, rapporterar DN.

Svenska Saab vill bygga de nya fartygen – men Försvarets materielverk överväger istället att vända sig till brittiska eller franska tillverkare, enligt tidningen.

Nu tittar man på färdiga stridsfartyg som finns på marknaden, exempelvis brittiska Babcocks fregatt Type 31 och franska Naval Groups FDI-fregatt.

Man vill att fartygen ska kunna levereras senast år 2030.

– Jag tror att det är möjligt. Om man väljer en färdig design i dag och hittar lämpliga varv som har varvskapacitet, säger Johan Granholm, lärare på Försvarshögskolan, till tidningen.

”Positiva” samtal

Det har tidigare rapporterats att den brittiska regeringen förhandlar med Sverige om potentiella beställningar av Babcocks fregatt Type 31, enligt UK Defence Journal.

Samtalen med Sverige har uppgetts vara ”mycket positiva”, men komplexa – eftersom Sverige även överväger det franska alternativet.

Sverige överväger att beställa fyra fartyg, enligt tidningen.

Men än är det alltså inte bestämt, och både Naval Group och Saab konkurrerar om beställningen.

Mejllistor visar att den svenska försvarsmakten har haft flera möten med de brittiska och franska företagen, enligt DN.

Affären lär bli kostsam – en FDI-fregatt kan exempelvis kosta runt nio miljarder svenska kronor.

En viktig aspekt när man beställer nya ytstridsfartyg är luftförsvaret, med bland annat långskjutande luftvärnsrobotar.

Köper transportplan

Sverige satsar just nu stort på att bygga ut sin försvarsförmåga.

På måndag ska Sverige till exempel signera en affär där man köper fyra nya taktiska transportplan av modellen Embraer C-390, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat om.

De nya planen ska ersätta C-130 Hercules, som är de transportplan Sverige använder idag.

Planen köps av Brasilien, ett land som tidigare har köpt Jas Gripen av Sverige.

Foto: Jimmie Adamsson Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Ica lanserar ny variant av populärt livsmedel

2025 10 05

Ica lanserar en förändring av ett klassiskt livsmedel.

Gurkor är ett klassiskt livsmedel som alltid brukar se ungefär likadant ut i mataffären.

Men nu lanserar Ica en oväntad förändring.

Lanserar ny variant

Vanligtvis är gurkor inplastade när man köper dem i matbutiken.

Men nu ska Ica börja sälja gurkor som istället har ett osynligt skydd, rapporterar Ny Teknik.

Det osynliga skyddet är dessutom ätbart.

Det nya gurkskyddet är tillverkat av raps- och havreolja, och skyddet är lika effektivt som plast, uppger Ica.

Skyddet syns inte men märks ut med en liten lapp på gurkan, där det finns information om gurkskyddet.

– Den här innovationen gör det möjligt för oss att ta bort plasten helt från gurkorna utan att kompromissa med hållbarhet eller kvalitet, något som vi vet att våra kunder uppskattar, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på Ica, enligt tidningen.

LÄS OCKSÅ: Populär maträtt utreds – kopplad till dödsfall

Här finns de nya gurkorna

Gurkor med de nya, ”osynliga” och ätbara gurkskydden lanseras i Ica-butiker i södra och västra Sverige.

Det handlar till att börja med om ett pilotprojekt mellan vecka 40 och 44.

Men förhoppningen är att det här är en lösning för framtiden. Om alla gurkor i Sverige hade det osynliga skyddet skulle man kunna spara 130 ton plast årligen.

Det är företaget Saveggy som ligger bakom innovationen, och tanken är att den ska användas på flera olika typer av grönsaker.

Innovationen är ett sätta att möta EU:s nya förordning om förpackningar och förpackningsavfall.

– Regelverken talar tydligt. Inom kort ska plasten bort i livsmedelskedjan. Det är en utmaning för hela branschen, men också en chans att tänka nytt, säger Martin Alexandersson, vd på Saveggy, i ett uttalande.

Han tror också att nyheten kommer att tas väl emot av konsumenter.

– Jag tror att många kunder kommer känna ”det var på tiden”. De vet att plasten är ett problem och vill ha bättre alternativ, säger Martin Alexandersson.

LÄS OCKSÅ: Kalldusch för City Gross – ”Tråkigt besked”

Foto: Ica-gruppen

Text: Redaktionen