Tung konkurs i bilbranschen – kraschar efter 130 år
2025 08 19
Ytterligare ett bolag i den tyska bilindustrin går under.
Under de senaste åren har krisen i den tyska bilindustrin intensifierats.
Underleverantörerna har fått det oerhört svårt – och konkursansökningarna lämnas in på rullande band.
Nu kommer besked om att ytterligare ett tyskt bolag i bilindustrin tvingas tacka för sig – och det efter 130 år, rapporterar tyska medier.
Går i konkurs
Krisen inom den tyska bilindustrin drabbar nästa företag.
Nu har ledningen för företaget Werkzeugbau Laichingen ansökt om att inleda ett konkursförfarande vid tingsrätten i Stuttgart.
Enligt konkursförvaltaren Martin Mucha har den minskade orderingången i kombination med försvårade finansieringsvillkor visat sig vara en för stor belastning.
Företaget med säte i Laichingen, som är specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin, har för närvarande cirka hundra anställda och kan se tillbaka på en cirka 130-årig företagshistoria, uppger tyska T-online.
Flera problem
Enligt Mucha, partner på advokatbyrån Grub Brugger i Stuttgart, påverkar den fortsatta svagheten inom fordonssektorn även leverantörs- och maskinbyggnadsföretagen.
– Orderingången minskade. Dessutom hade man svårt att få nödvändig finansiering, säger Mucha.
Tufft för tyskarna
Krisen i branschen är tuff för tyskarna.
Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics.
Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.
“Så många kriser”
Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.
– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.
Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.
– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.
Foto: C. Aranda
Text: Redaktionen