Lögner sprids om Sverige – Kan hota samhällets säkerhet

2022 02 10

Den pågående desinformationskampanjen mot Sverige ses som mycket allvarlig.

Det sprids idag rykten som påstår att svenska myndigheter kidnappar muslimska barn med syftet att sekularisera dem. Ryktesspridningen sägs ha startats av personer som pekats ut som radikala islamister, enligt SVT.

Kampanjen är mycket aggressiv

Regeringen har utryckt oro för desinformationskampanjen som de beskriver som mycket aggressiv. Myndigheten för psykologiskt försvar varnar för att kampanjen ”både kan dra ut på tiden och leda till våldsyttringar”, enligt uppgifter till Aftonbladet.

 Tusentals inlägg på sociala medier

I nuläget florerar det tiotusentals inlägg på sociala medier som angriper Sveriges myndigheter. Bilder sprids på gråtande barn med hashtagen #slutakidnappavårabarn. I inläggen uppmanas också människor i Sverige att ge sig ut på gatorna för att stoppa myndigheterna.

Allvarlig situation

Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) menar att situationen är allvarlig och att det hela i värsta fall skulle kunna urarta med våldsyttringar. Kampanjen ska ha inletts i slutet på december men det är nu i januari som spridningen tagit fart på allvar.

– Vi har kunnat se ett koordinerat beteende som är offensivt där man också har försökt tysta motståndare som kommit med andra synpunkter. Vissa av de här aktörerna bekänner sig öppet till våldsbejakande och antidemokratiska rörelser och i det här aggressiva så uppstod både dolt och direkta hot med kopplingar till bland annat Charlie Hebdo, säger MPF:s operativa chef Mikael Tofvesson till Aftonbladet.

Så arbetar MPF

På MPF arbetar man med att analysera kampanjen för att ta reda på vilka aktörer som ligger bakom kampanjen, och vad deras motiv är. Det är ett omfattande arbete, då det är en stor mängd material som ska analyseras. Ibland kommer det nya meddelanden var sjätte sekund.

– Det finns många som har kritik mot socialtjänst och myndighetsutövning och det har man all rätt att sprida. Rätten att kritisera måste alltid gå först. Men här har vi sett ett antal aktiviteter som gjort att det här uppfyller kriterierna för otillbörlig informationspåverkan. Utifrån det har vi kunnat göra bedömningen att det här kan vara allvarligt och kan leda till negativa konsekvenser i förhållande till samhällets säkerhet, framhåller Mikael Tofvesson  vid Myndigheten för psykologiskt försvar.

Krisfunktion har aktiverats

Regeringskansliets krishanteringsfunktion har aktiverats på grund av det allvarliga läget. Även ambassaderna runt om i världen arbetar med att bemöta desinformationen.

Startade med en video

En video spreds på sociala medier som visade hur en pappa fick sina barn omhändertagna av socialtjänsten fick stor internationell spridning, vilket satte fart på hatkampanjen. Nu vill dock personen som skapade filmen att den ska slutas spridas.

– Jag tänkte aldrig att det kunde bli så här, säger George Touma, som skapade videon till SVT.

Ville hjälpa pappan

Touma spred filmen för att han ville hjälpa pappan, då han anser att barnen omhändertogs på felaktiga grunder. Tanken var aldrig att skapa en hatstorm mot Sverige.

– Jag har gjort något bra för en person. Men samtidigt, alla de som säger att de hatar Sverige, nej. Det är vårt land, säger George Touma. 

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen