Kritiserad metod bakom Hemnets framgång – ”arbetar i gränslandet”

2025 07 18

Trots en svajig bostadsmarknad gör Hemnet ett starkt resultat.

Bakom den starka trenden ligger en kritiserad och ifrågasatt annonstyp som nyligen lanserats.

Det totala antalet annonser har minskat på bostadsplattformen, men tack vare en ny och dyrare annonstyp som går under namnet Hemnet Max redovisar ändå bolaget ett starkt resultat.

Under det andra kvartalet redovisades ett resultat som låg 24 procent högre än förra året under motsvarande period, rapporterar SvD.

Kritiserat paket

Över 40 miljoner besök görs på Hemnet.se varje vecka.

I början av maj skrev marcusoscarsson.se om kritiken mot det nya paketet som var plattformens första nya annonspaket sedan 2020.

– Varje nytt paket som är större och dyrare än tidigare devalverar värdet på de tidigare paketen. Vissa mäklare tycker att detta var droppen, sa Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, till Di då.

Ökad synlighet

Hemnet motiverade paketet med “hög efterfrågan på tilläggstjänster”.

Framför allt utlovades ökad synlighet för den som valde att nappa på erbjudandet.

– Vi har skapat Hemnet Max för de som verkligen vill maxa sin bostads­försäljning, sa Lisa Farrar, COO på Hemnet, i en kommentar till Di då.

”I gränslandet”

Kritiken mot bostadsplattformen har också handlat om att prissättningen ansetts monopolliknande.

Jonas Gustafsson är sedan i våras ny vd för Hemnet och har uttryckt att bolaget arbetar ”i gränslandet” när det gäller den nya annonstypen, uppger SvD.

– I Stockholm ser vi att Hemnet Max i genomsnitt ger 40 procent högre budpremier och 75 procent fler annonsvisningar, säger han till tidningen.

– Max är fortfarande nytt. Det är första gången Hemnet har fyra olika annonstyper. Men trenden med olika paket har pågått länge.

Efter rapporten lyfte bolagets aktie med 7 procent.

Efter en svagare vår med en nedgång på omkring 25 procent har nu aktien återhämtat sig och gått upp runt 15 procent sedan lägsta noteringen.

Foto: Hemnet

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen