Går till James Bond-angrepp mot Sverigedemokraterna

2022 02 09

– From Russia with love. Jag vet inte, men jag tror att det kan vara Jimmie Åkessons favoritfilm.

Den gamla James Bond-filmen ”From Russia with love” lyftes fram när det riktades hård kritik mot Sverigedemokraterna idag.

Agent 007 ser rött

Det var Centerns partiledare Annie Lööf som använde sig av den gamla James Bondklassikern, som på svenska heter Agent 007 ser rött, när gick hon till angrepp mot Sverigedemokraterna vid Centerns kommun- och regiondagar.

SD:s hantering av Ryssland

– From Russia with love. Jag vet inte, men jag tror att det kan vara Jimmie Åkessons favoritfilm. Det är i alla fall lätt att tro det när man se hur han hanterar Ryssland just nu, sade Annie Lööf under sitt tal som hölls digitalt från kongresstaden Linköping.

Fladdrar som ett lakan

– När allt fler markerar tydligt mot Putins illegala krig och hotfulla krav om nya säkerhetsordningar runt Östersjön. Då fladdrar Sverigedemokraterna hit och dit, som ett lakan på en tvättlina, sa Annie Lööf (C).

Centerledaren lyfte fram ett tidigare uttalande av SD-ledaren i Sveriges Radios slutdebatt 2018.

Stöttat Putin

– För bara några år sen kunde Jimmie Åkesson inte välja mellan Emmanuel Macron och Vladimir Putin. Ett val som borde vara enkelt för den som står upp för idén om fria val, fri press och mänskliga rättigheter, sa Annie Lööf (C).

Jimmie Åkesson (SD) ville i debatten inte välja mellan de båda ledarna och framhöll att han inte vill ha någon av dem. Han sa även att ingen behöver tveka om vad han tycker om Rysslands utrikespolitik och Putins aggressiva styre.

SD:s röstande i EU

– I Europaparlamentet har Jimmie Åkessons partikamrater, gång på gång, stöttat Putin under de senaste åren. Röstat nej till sanktioner mot ryska makthavare. Protesterat mot krav på transparens kring rysk finansiering av europeiska partier och fördömande av Putins politik i Ukraina, sa Annie Lööf i sitt tal i dag.

Rök ihop i debatt

Centern och SD rök även ihop vid partiledardebatten i riksdagen nyligen då Centern kritiserade SD för formuleringen ”Sverigedemokraterna vill att Sverige ska respektera balansen mellan stormakterna”, som fanns på SD:s hemsida.

SD slog tillbaka

– Det finns naturligtvis inget som helt utrymme för en demokratiskt sinnad svensk politiker att på något sätt jämställa den delen av världen som vi tillhör med den del av världen som förtrycker människor och hotar sina grannar militärt. Och vi har aldrig gjort det framhöll, svarade SD-ledaren.

Partiet har tagit bort den kritiserade texten från sin hemsida.

Motståndare

Det var tydligt under Annie Lööfs tal i dag tydligt att Centern pekar ut Sverigedemokraterna som klar motståndare inför hösten riksdagsval och Annie Lööf (C) klargjorde att Centern kommer att fortsätta att kritisera SD kopplat till Rysslands diktator.

Leder Sverige fel

– Sverigedemokraternas inställning till Putins Ryssland är bara ännu ett exempel på hur deras värderingar och handlingar leder Sverige fel. Vi kommer fortsätta påminna om Jimmie Åkessons oförmåga att välja mellan den demokratiskt valde Macron och Putins auktoritära styre, sa hon.

Kommer vara motpol

Hon gick till mycket hårt angrepp mot SD flera gånger under talet.

– Vi kommer aldrig sluta påminna om Sverigedemokraternas värderingar. Om hur de vill ta Sverige i helt fel riktning. Mot intolerans och splittring. Främlingsfientlighet och hat. Vi kommer varje dag vara Sverigedemokraternas värderingsmässiga motpol. Inte för att det alltid är lätt, men för att det alltid är rätt, sa Annie Lööf (C).

SD har ännu inte besvarat Centerns kritik i dag.

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen