”Ökning med 200 procent” – svenskar vallfärdar till paradisö

2025 07 08

Det ostadiga sommarvädret får svenska folket att packa resväskan.

Många svenskar väljer att bege sig till sydligare breddgrader.

Det visar färsk statistik från Ving.

Enligt bolaget är flygplanen fullbokade sedan midsommarhelgen.

De kommande veckorna har researrangören 33 procent färre platser kvar att sälja från den största avreseflygplatsen, Arlanda, jämfört med samma period i fjol.  

Rusning till paradisö: ”Ökning med 200 procent”

I synnerhet har bokningarna ökat till grekiska resmål.

Kos är den populäraste destinationen av alla. Jämfört med samma period i fjol har bokningarna till paradisön ökat med hela 200 procent.

– Senaste veckorna har bokningarna till våra grekiska resmål ökat med 25 procent senaste tre veckorna där Kos sticker ut med en ökning på 200 procent och Thassos med 40 procentberättar Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Pellvik kopplar uppgången till den svala inledningen på sommaren i Sverige.

– När den svenska sommaren sviker blir ”ta mig härifrån-effekten” tydlig och är det något som vi vet genererar reslust så är det just ostadigt väder. De kommande två veckorna har vi endast ströplatser kvar på våra sista minuten-resor. Så vill man i väg måste man hugga snabbt nu. Vi ser ett högt tryck till samtliga destinationer i Medelhavet.

LÄS MER: Ryska turister erbjuds oväntad resa – prislappen: 28 000 kronor

Höstresorna ökar också

Klassiska resmål som Mallorca, Turkiet, Rhodos, Kreta och Cypern väcker också stort intresse, både under sommaren och hösten.

– Sommarresorna är det stora dragplåstret just nu, men vi ser också att resesuget spiller över på våra höst- och vinterresor. Det är tydligt att många redan nu vill försäkra sig om en resa framåt, i synnerhet inför skolloven där platserna försvinner snabbast, säger Claes Pellvik.

Senaste veckorna noterar vi en dryga 10-procentig ökning jämfört med i fjol och fortsätter det ostadiga vädret kommer den takten bara att öka

Foto: C. Klose

Text: Redaktionen


JUST NU: Kristersson ger plötsligt besked – om euro i Sverige

2025 10 16

Ulf Kristersson ger ett oväntat besked om införande av euro i Sverige.

2003 hölls en folkomröstning om införande av euron i Sverige.

55,91 procent av svenska folket röstade nej till att införa den nya valutan.

Men statsminister Ulf Kristersson (M) vill nu ta upp frågan igen.

Plötsligt besked om euron

Ulf Kristersson öppnar för att utreda ett införande av euron i Sverige, rapporterar SvD.

Statsministern vill ta upp eurodebatten igen, enligt tidningen.

Moderaternas arbetsstämma ska också fatta ett beslut om hur en ny utredning om införandet av euron ska se ut.

– Vi har aldrig bytt ståndpunkt. Vi är i grunden för ett svenskt euro-medlemskap, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Han understryker emellertid att han och partiet respekterar folkomröstningens resultat.

Samtidigt menar man att mycket har förändrats i Europa sedan 2003.

LÄS OCKSÅ: Stupar efter 35 år - tung konkurs i byggbranschen

Vill få igång debatten

Ulf Kristersson vill inte i direkt mening prata om ett införande av euron.

Statsministern har heller inga planer på en ny folkomröstning.

Han framhåller dock att han vill få igång debatten igen, och utesluter inte att frågan kan utredas under nästa mandatperiod.

– Jag har inga planer på någon ny folkomröstning, men det vore konstigt om inte just den fråga som diskuteras i hela övriga Europa diskuteras också i Sverige, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Förutspådde euro redan i år

Frågan om euron har börjat dyka upp igen i den svenska debatten.

I våras gick Ulf Kristerssons tidigare statssekreterare PM Nilsson ut med en oväntad spådom om euron.

Nilsson hävdade att euron kan införas i Sverige – redan i år, 2025.

Skälet var att han såg framför sig att USA skulle sätta Sverige under hård press med Trumps tullpolitik. Då skulle Sverige ställas inför ett val, menade Nilsson.

– Antingen vika sig helt platt eller att blixtsnabbt knyta sig till euroområdet, sade PM Nilsson till Expressen.

Den spådomen ser inte ut att slå in, men klart är att frågan om att införa euron i Sverige åter har börjat smyga sig in i den svenska debatten igen.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp I Boran

Text: Redaktionen


16okt2025

Netflix slår rekord – här är abonnemanget som rusar

2025 10 16

Fler svenskar än någonsin tidigare använder sig av streamingtjänster.

I snitt tittar svenskarna 95 minuter om dagen på streamingtjänster.

SVT Play är den tjänst som flest använder, vilket hela 71 procent uppger att man gör.

Med sedan förra året har SVT Play tappat tio procent i popularitet.

Även TV4 Play, som ligger tvåa, har minskat.

Netflix ökar däremot med åtta procent och närmar sig toppen.

Hela 59 procent använder streamingtjänsten, enligt årets Streamingbarometer från Tv.nu.

En abonnemangstyp ökar kraftigt 

Bland svenskar som är yngre än 45 år har Netflix redan gått om SVT Play.

Och rekordmånga väljer abonnemang med reklam, för att hålla nere kostnaden.

– Tittarna vill ha bredare utbud utan att spräcka budgeten. Reklamabonnemang och flexibla paket gör det möjligt att bära fler tjänster parallellt, säger Helen Orselius som är vd på Tv.nu, i ett uttalande.

Över hälften

I år har hela 54 procent av den svenska befolkningen minst en reklamfinansierad tjänst.

Det är en kraftig ökning.

Också snittet för antalet reklamabonnemang per person har mer än fördubblats.

Läs också: Stor förändring för kortköp – gäller hela Sverige

Sport upplevs som dyrt

Sportutbudet ökar också men det höga priset uppges bromsa tillväxten.

Hela 60 procent anser att höga priser är ett hinder.

25 procent uppger att de aldrig tittar på sport.

– Med stöd av vår stora användarbas kan vi ge branschen unika insikter om svenskarnas streamingvanor. Vi delar gärna kunskapen med andra aktörer för att förbättra streamingmarknaden – från discovery till innehåll och paketering, säger marknadschef Johanna Cervin.

Fakta ur Streamingbarometern 2025

- Daglig tittartid: 95 minuter

- Snitt antal streamingtjänster per hushåll: 3,9

- 58 procent har fyra eller fler streamingtjänster

- Smart-TV dominerar som streamingenhet (84 %). Mobilen växer bland yngre (44 %)

- Krim är den mest uppskattade genren i alla åldrar.

Källa: Streamingbarometern

Läs också: Svensk läsk ifrågasätts – bryter löfte till kunderna

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen