Coop stoppar betalsätt för kunder

2025 07 01

Coop Nord har fått nog av stölderna.

Nu stoppas betalningsmetoden Scan & Pay i koncernens 85 butiker i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten.

Beslutet har fattats eftersom flera stölder kopplas till betalsättet.

Det uppger Coop Nords medlems- och kommunikationschef Stefan Eriksson i en kommentar till P4 Jämtland.

– Personer har använt det för att ta sig ut från butiken med varor till ganska stora värden, säger han till radion.

Kopplas till mobilen

Scan & Pay låter kunderna scanna sina varor direkt med Coop-appen i mobilen. Betalningen görs sedan via Swish, kontokort, Matkonto eller Apple Pay.

– Med ett tryck får du full koll över din varukorg och kan enkelt lägga till eller ta bort varor. När du handlat klart betalar du enkelt, utan att behöva gå till kassan eller stå i kö, skriver Coop om betalsättet.

Men nu stoppas alltså Scan & Pay i över 80 butiker.

Coops kunder i norra Sverige kommer dock fortfarande kunna använda andra självscanningsmetoder.  

Kunder kan använda Coops egna scanners i butikerna och snabbkassan kommer också att finnas kvar.

– Där blir det ingen förändring alls, utan det kommer fungera precis som vanligt, säger Stefan Eriksson till radion.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “En flopp” 

”Alarmerande utveckling”

Stölder är det vanligaste brottet inom handeln.

Enligt branschorganisationen Svensk Handels Trygghetsbarometer utsattes 39 procent av landets butiker för stöld eller ringa stöld under varje vecka 2024. En ökning med tre procentenheter jämfört med 2023, då 36 procent av butikerna svarade ja på samma fråga.

Undersökningen visar också att andelen butiker som utsatts för stöld, inbrott, hot eller våld, uppgick till hela 46 procent under 2024 – den högsta siffran på årsbasis sedan mätningarna inleddes 2018.

– Det är en alarmerande utveckling, men vi kan tyvärr inte säga att vi är förvånade. Vi tar dagligen emot vittnesmål från våra medlemmar som menar på att läget är akut. Nästan hälften av butikerna har under året drabbats av stöld eller hot. Konsekvenserna kan bli ödesdigra, och i slutändan är det samhället som står som förlorare, säger Nina Jelver, säkerhetschef Svensk Handel, i ett uttalande.

LÄS MER: TV4 säljs

Foto: Coop Sverige 

Text: Redaktionen


Stor skandal skakar McDonalds – ”Unikt dystopiskt”

2025 07 12

En stor skandal skakar hamburgerkedjan McDonalds.

McDonalds är världens mest kända hamburgerkedja och ett tungt varumärke.

Men nu har snabbmatsjätten gjort bort sig rejält.

Anledningen är att hackare lyckats knäcka hamburgerkedjans lite väl lättgissade lösenord.

Enkelt lösenord

Information och data om hela 64 miljoner arbetssökande på McDonalds har läckt ut, rapporterar Wired.

Anledningen uppges vara att hackare har lyckats knäcka lösenordet till en chattbot som McDonalds använder i samband med rekrytering.

Lösenordet var: ”123456”.

Den mycket grundläggande säkerhetsmissen har lett till att personlig information om tiotals miljoner jobbsökande har läckt ut, enligt tidningen.

Chattboten Olivia, som används i samband med rekrytering till McDonalds, har skapats av Paradox.ai.

Mängder av data

Det är säkerhetsforskarna Ian Carroll och Sam Curry som har avslöjat att de har hitta enkla metoder för att hacka sig in på chattbotplattformen på McHire.com, en webbplats som McDonalds använder sig av i samband med rekryteringar och för att hantera jobbsökningar.

De upptäckte bland annat att det löjligt enkla lösenordet ”123456” användes, enligt tidningen.

De lyckades därmed också komma åt varje McHire-användares chattar med Olivia, som används i samband med rekryteringar.

Bland de uppgifter som blev tillgängliga fanns miljontals sökandes namn, e-postadresser, telefonnummer och så vidare.

”Unikt dystopiskt”

Den som söker jobb på McDonalds kommer sannolikt att komma i kontakt med chattboten Olivia, enligt tidningen.

Olivia är en AI-chattbot som granskar sökande och ber om kontaktuppgifter och CV, som hänvisar dem till personlighetstester.

Även personliga svar som har lämnats till Olivia kan ha läckt ut, enligt tidningen.

Men McDonalds har uppenbarligen en hel del att jobba med när det gäller säkerheten och hanteringen av jobbsökandes personuppgifter och andra känsliga data.

Carroll berättar att han tyckte att McDonalds sätt att använda en AI-chattbot var märkligt.

– Jag tyckte bara att det var ganska unikt dystopiskt jämfört med en vanlig anställningsprocess, eller hur? Och det var det som fick mig att vilja undersöka det mer”, säger Ian Carroll.

– Så jag började söka jobb, och efter 30 minuter hade vi full tillgång till praktiskt taget alla ansökningar som någonsin gjorts till McDonald's sedan flera år tillbaka, berättar Carroll, enligt tidningen.

Foto: Jurij Kenda

Text: Redaktionen


Stor matkedja förutspås lägga ned – och det är inte Coop

2025 07 13

Krislarmen om Coop har duggat tätt de senaste åren.

Förra veckan framhölls i matjättens årsredovisning att Coop Syd kan gå i konkurs till följd av att förlusterna rasar.

På fredagen är det en annan matkedja som visar röda siffror.

City Gross, som förra året förvärvades av Willyskoncernen Axfood, går minus 45 miljoner kronor i rörelseresultatet.

– Det negativa resultatet förklaras främst av en lägre bruttomarginal som en följd av satsningar på att stärka prispositionen, skriver Axfood i en rapport för årets första kvartal.

Förutspås lägga ned: “varumärket dör”

City Gross tillväxt är blygsam. Den ligger på blott 3 procent jämfört med WIllys 10 procent under årets tre första månader.

Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, har nyligen uttryckt att City Gross lever på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna kommer lägga ned helt.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

City Grossbutiker blir Willysbutiker

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

En faktor är att Axfood börjat göra en vana av att konverter City Grossbutiker till Willysbutiker.

En indikation på att matjätten inte litar på City Gross, enligt Ulf Johansson.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

Axfood: lönsamhet först om ett år

I ett uttalande framhäver Axfood att koncernen har “bra momentum i Willys, Hemköp och snabbgross”. Vidare menar matjätten att det arbetas för att fortsätta utveckla City Gross.

City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknads-segment som koncernen tidigare inte verkat i, låter det i fredagens utskick.

– Innevarande år är ett omställningsår och vi arbetar fokuserat enligt plan för att stärka butikskedjan för framtiden och nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.

Förra året pekades City Gross ut av oberoende Matpriskollen som Sveriges dyraste matkejda. I år tog Coop över “förstaplatsen”.

I våras meddelade City Gross att en omfattande prissänkning inleds.

LÄS MER: Stort larm om kronan 

Foto: Axfood

Text: Redaktionen