Hotfullt och oseriöst – hundratals anmälningar mot samma bransch
2025 06 22
Konsumentverket har fått hundratals anmälningar mot en och samma bransch.
Konsumentverket genomför nu en stor granskning.
Den riktar sig mot en bransch som har fått hundratals anmälningar mot sig den senaste tiden.
Hotfull stämning
Det handlar om flyttfirmor. De senaste 1,5 åren har det kommit över 900 klagomål och anmälningar mot flyttfirmor till Konsumentverket, rapporterar DN.
Ett vanligt skäl till att folk anmäler är att flyttfirman utlovat ett fast pris, men sedan kräver mer betalt på plats. Det går inte att utesluta att detta har satts i system.
Vissa kunder har upplevt situationen som hotfull när flyttfirmor har krävt mer pengar.
– Konsumenter krävs på mer pengar under flyttens gång för att få tillbaka sina ägodelar, eller för att flytten ska genomföras över huvud taget, trots att man redan kommit överens om ett pris innan flyttdagen, säger Konsumentverkets jurist Hevi Aziz till tidningen.
Viktigt att tänka på
Det finns också andra skäl till att kunder klagar på flyttfirmor, till exempel att saker som ska flyttas har gått sönder eller försvunnit.
Konsumentverket menar att det har dykt upp många oseriösa aktörer i branschen den senaste tiden. Många av dem saknar också tillstånd för yrkestrafik.
Om man ska flytta och vill försäkra sig om att man anlitar en seriös aktör, finns det flera saker man bör tänka på, skriver Konsumentverket på sin hemsida.
Man bör välja en flyttfirma som är ansluten till Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om. Man kan kolla upp detta exempelvis genom att kontrollera det på företagets hemsida.
Andra råd från Konsumentverket är att man bör ta in offerter från olika flyttbolag innan man bestämmer sig. När man väl har valt en flyttfirma bör man ingå ett skriftligt avtal med företaget.
Observera också att du inte har någon lagstadgad ångerrätt på flyttjänster. Du kan däremot avbeställa dem.
Foto: P van Eijk
Text: Redaktionen