Klassisk vara försvann från matbutiker – gör nu efterlängtad comeback
2025 06 19
Svenska folket köper kvarg som aldrig förr.
De senaste åren har svenskarnas efterfrågan på mejerivaran ökat dramatiskt, vilket marcusoscarsson.se tidigare rapporterat om.
Hyllorna har ofta gapat tomma i butikerna till följd av rusningen.
– Det är stor brist, det kommer och går. För det mesta är det tomt, och så kommer en skvätt och så tar det slut samma dag, sade Magnus Graf, butikschef på Willys, till SR i höstas.
Storsatsning
Nu agerar en av landets stora kvargproducenter. Produktionskapaciteten kommer att öka kraftigt.
Det handlar om Skånemejerier som genom investeringar planerar att öka kapaciteten vid mejeriet i Malmö med hela 50 procent.
– Svenskar gillar kvarg, och allra helst svensk kvarg, men de gillar också variation. Det ska vara många olika smaker, konsistenser, med fruktbitar, utan fruktbitar, sötare, syrligare, säger Tintin Mattsson, anläggningschef i Malmö.
Kvarg gör med andra ord "comeback" och ska nu vara tillbaka för att stanna. Brist i butiker ska alltså bli ett minne blott.
– Vi utökar vår produktion av Lindahls kvarg för att kunna tillgodose alla målgrupper, samtidigt som vi accelererar vårt hållbarhetsarbete för att minska vår miljöpåverkan, säger Tintin Mattsson.
Viktigt för inhemska matproduktionen
Skånemejerier storsatsar även på sina andra anläggningar, med investeringar på totalt 250 miljoner kronor de kommande två åren.
– Skåne har bland världens bästa jordbruksmarker, och omkring 30 procent av Sveriges livsmedelsproduktion sker i regionen, uppger företaget.
– Behovet har faktiskt aldrig varit större, och som skånsk livsmedelsproducent har vi stor betydelse för hela landets matproduktion och försörjningstrygghet, säger vd Cecilia von Perglas.
– Vi har även ett ansvar för att driva på utvecklingen hälsosamma och hållbara matvanor i hela Sverige.
LÄS MER: Dåliga nyheter för alla som gillar räkor
”Kvargfeber”
Det råder ”kvargfeber” i såväl Sverige som Europa.
Det menade Max Wallenberg, presschef på Arla Foods, när svenskarnas nya kostvanor blev synliga genom de tomma butikshyllorna i höstas.
– Vi tillverkar mer än någonsin tidigare, men trots det har vi inte lyckats möta upp konsumenternas efterfrågan, sa han till P4 Skaraborg då.
Rusningen tros hänga samman med en hälsotrend med fokus på att äta proteinrikt och fettsnålt.
LÄS MER: Hamburgerkedjan expanderar – utmanar Max och McDonalds
Foto: Mårten Ryner, Axfood
Text: Redaktionen