Klassisk vara försvann från matbutiker – gör nu efterlängtad comeback

2025 06 19

Svenska folket köper kvarg som aldrig förr.

De senaste åren har svenskarnas efterfrågan på mejerivaran ökat dramatiskt, vilket marcusoscarsson.se tidigare rapporterat om.

Hyllorna har ofta gapat tomma i butikerna till följd av rusningen.

– Det är stor brist, det kommer och går. För det mesta är det tomt, och så kommer en skvätt och så tar det slut samma dag, sade Magnus Graf, butikschef på Willys, till SR i höstas.

Storsatsning

Nu agerar en av landets stora kvargproducenter. Produktionskapaciteten kommer att öka kraftigt.

Det handlar om Skånemejerier som genom investeringar planerar att öka kapaciteten vid mejeriet i Malmö med hela 50 procent.

– Svenskar gillar kvarg, och allra helst svensk kvarg, men de gillar också variation. Det ska vara många olika smaker, konsistenser, med fruktbitar, utan fruktbitar, sötare, syrligare, säger Tintin Mattsson, anläggningschef i Malmö.

Kvarg gör med andra ord "comeback" och ska nu vara tillbaka för att stanna. Brist i butiker ska alltså bli ett minne blott.

– Vi utökar vår produktion av Lindahls kvarg för att kunna tillgodose alla målgrupper, samtidigt som vi accelererar vårt hållbarhetsarbete för att minska vår miljöpåverkan, säger Tintin Mattsson.

Viktigt för inhemska matproduktionen

Skånemejerier storsatsar även på sina andra anläggningar, med investeringar på totalt 250 miljoner kronor de kommande två åren.

Skåne har bland världens bästa jordbruksmarker, och omkring 30 procent av Sveriges livsmedelsproduktion sker i regionen, uppger företaget.

– Behovet har faktiskt aldrig varit större, och som skånsk livsmedelsproducent har vi stor betydelse för hela landets matproduktion och försörjningstrygghet, säger vd Cecilia von Perglas.

– Vi har även ett ansvar för att driva på utvecklingen hälsosamma och hållbara matvanor i hela Sverige.

LÄS MER: Dåliga nyheter för alla som gillar räkor

”Kvargfeber”

Det råder ”kvargfeber” i såväl Sverige som Europa.

Det menade Max Wallenberg, presschef på Arla Foods, när svenskarnas nya kostvanor blev synliga genom de tomma butikshyllorna i höstas.

– Vi tillverkar mer än någonsin tidigare, men trots det har vi inte lyckats möta upp konsumenternas efterfrågan, sa han till P4 Skaraborg då.

Rusningen tros hänga samman med en hälsotrend med fokus på att äta proteinrikt och fettsnålt.

LÄS MER: Hamburgerkedjan expanderar – utmanar Max och McDonalds

Foto: Mårten Ryner, Axfood

Text: Redaktionen


S-KRAVET: Säg ja – annars kan Sverige gå miste om “800 miljoner”

2025 07 17

Sverige har en “unik möjlighet” till att få in hundratals miljoner kronor.

Det anser Socialdemokraterna i Stockholm som syftar på att Sverige ansökt om att stå värd för damernas fotbolls-EM 2029.

Ett fotbolls-EM i Sverige skulle vara mycket mer än en sportfest – det skulle ge ett kraftfullt lyft för den lokala ekonomin. I Stockholm beräknas intäkterna landa på omkring 800 miljoner kronor om vi får arrangera EM här, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.  

Kravet: säg ja  

Enligt S riskerar dock Sverige att "missa chansen" och snuvas på arrangemanget. Socialdemokraterna menar att det beror på “regeringens ointresse” för frågan.

– Trots ett starkt svenskt engagemang för evenemanget har regeringen ännu inte utlovat något ekonomiskt stöd, framhäver partiet.

I Danmark, som skulle arrangera EM tillsammans med Sverige, har motsvarande 15 miljoner kronor redan låsts upp för saken. Ytterligare 40 miljoner kan följa.  

Kräver tre saker  

Nu kräver S i Stockholm att regeringen säger ja. 

Partiet vill se en nationell evenemangsfond med statliga medel, ett departement och en ansvarig minister för evenemangsfrågor och att huvudstaden ska betraktas som en “nationell resurs”.

Vi är redo att ta ansvar, men vi behöver ett statligt ekonomiskt stöd. Här måste regeringen måste kliva fram, säger Karin Wanngård.

Förbundet: "En milstolpe"

Regeringen eller dess ministrar har hittills inte bemött kritiken eller uttalat sig om Sveriges ansökan.

Socialdemokraternas argument är att turneringen skulle “innebära ett rejält lyft för turism, jobbskapande och lokal ekonomi”.

Tobias Tibell, t.f. generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet, har kallat den preliminära ansökan för “en milstolpe”.

– Nu ska vi ta till oss av den utvärdering som följer från Uefa, och sedan fortsätta det gedigna arbetet tillsammans med DBU (Danmarks fotbollförbund, red. anm.) och våra värdstäder för att i augusti kunna lämna in en så slagkraftig slutversion av EM-ansökan som möjligt, sade han i mars.

Besked till vintern

Beslutet om vilket eller vilka länder som får arrangera EM fattas i december. Tilltänkta värdstäder i Sverige är Stockholm/Solna, Göteborg och Malmö.

Sverige har tidigare arrangerat VM för herrar 1958 och EM 1992 samt VM för damer 1995 och U21-EM 2009.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen