Svenska bilister får plötslig faktura – ”många missar varje år”

2025 06 12

– Tråkigt nog är det många som varje år missar lokala regler och får böter hemskickade efter en trevlig semester.

Varningen kommer från Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Enligt henne är svenska bilister inte tillräckligt uppmärksamma på de miljözoner och vägavgifter som finns i Europa. Många svenskar riskerar därför att drabbas av kostsamma böter efter bilsemestern.

– Våra medlemmar har tillgång till ett omfattande informationsmaterial och personlig reserådgivning. Men varje år är det många andra som hör av sig efter att ha fått böter för missade vägavgifter och miljözoner, säger Katja Runestam Prinzell.

Två saker

Riksförbundet M Sverige pekar ut två trafikbestämmelser som det gäller att hålla koll på under utlandssemestern.

För det första är vägavgifter vanligt förekommande i många europeiska länder. Avgifterna gäller både motorvägar och vanliga vägar, liksom tunnlar, vägfärjor och broar.

Betalningsmetoderna för vägavgifter varierar mellan olika länder. Vissa har bemannade betalstationer längs vägen. I andra länder köper man ett klistermärke som sätts på vindrutan och ibland registreras fordonet av en kamera.

– Då måste du ha ordnat en elektronisk betallösning, alternativt se till att inom en viss tid sätta in avgiften på ett konto eller betala kontant på särskilda betalställen, framhåller M Sverige.

För det andra blir miljözoner allt vanligare i Europa. Allt fler städer förbjuder biltrafik i centrum, utom för fordon med tillstånd.

I flera städer förekommer dessutom krav på miljödekaler – en sorts plakett som placeras på bilens vindruta.

LÄS MER: Bilister stämmer elbilsjätten – av ovanlig anledning | Ekonomibladet

Vanligaste vägavgifterna och miljözonerna

Riksförbundet M Sverige har listat de vanligaste vägavgifterna och miljözonerna i populära resmål:

  • Belgien: Utlandsregistrerade bilar som vill köra i Antwerpen, Bryssel eller Gent måste uppfylla utsläppskraven och kostnadsfritt lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 4 eller lägre betalar en avgift.
  • Danmark: Dieseldrivna bilar måste uppfylla minst Euro 5-kraven för att få köras i de miljözoner som finns i Köpenhamn samt i Odense, Århus och Ålborg. Övervakningen sker elektroniskt.
  • Frankrike: Flera städer har infört miljözoner, Zones à cirkulation restreinte. För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan. Ett flertal områden i omfattas dessutom av tillfälliga, väderberoende miljözoner, zone de protection de l´air, som kan aktiveras från den ena dagen till den andra.
  • Italien: Förbudskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Den som bryter mot förbudet fotograferas och böterna letar sig hem till dig i Sverige. Har ZTL-skylten passerats flera gånger får du nya böter varje gång.
  • Nederländerna: Miljözoner med dieselförbud (Milieuzonen). Påverkar dieselbilar och tyngre fordon. Övervakning sker via vägkameror.
  • Norge: Vägavgifter kallas bompengar och är rätt vanligt förekommande. Personbilar betalar enklast med ett autopass som bör skaffas innan avresan.
  • Portugal: Flera städer har begränsande trafikzoner, bland annat Lissabon där äldre fordon av miljöskäl inte får köra.
  • Spanien: Större städer har infört lågemissionszoner som kräver en utsläppsdekal – Distintivo Ambiental – på bilen. Zonerna finns i fyra nivåer, den högsta tillåter endast eldrift. Utländska fordon kan inte skaffa de spanska miljödekalerna, men miljödekaler från Tyskland och Frankrike accepteras. Det finns även lokala bestämmelser, som olika körförbud i centrala Madrid, Barcelona och delar av Valencia.
  • Tyskland: Ett sjuttiotal tyska städer har infört miljözoner Umweltzonen.  För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Feinstaubplakette – sitta på vindrutan. Gäller även el-bil.
  • Frankrike, Italien, Spanien, Portugal: Flertalet motorvägar ägs och underhålls av privata bolag. Betala i bemannade betalstationer längs vägen eller när du svänger av, kontant eller med bankkort. ”Free-flow” med betalning on-line eller i särskild servicestation blir alltmer vanlig.
  • Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern: Vid motorvägskörning krävs ett klistermärke på vindrutan eller den digitala varianten e-vignette. Vignetter finns för kortare eller längre perioder, i Schweiz enbart för ett helt år, och vignettelösa fordon bötfälls. Tunga husbilar kan behöva betala kilometeravgift.
  • Bulgarien, Rumänien: Vignettesystem för alla vägar, inte bara motorvägar.
  • Polen, Kroatien, Serbien, Nordmakedonien, Grekland, Turkiet: Helt eller delvis avgiftsbelagda motorvägar. Betalning i bemannade betalstationer.

LÄS MER: Jätten skapar eget Bank-ID – har 6 miljoner användare | Ekonomibladet

 

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Zelenskyj: Bra resultat – våra soldater avancerar

2025 09 14

Ukrainska soldater avancerar i Sumy-regionen.

Det säger Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på söndagskvällen.

Sumy-regionen i nordöstra Ukraina nära den ryska gränsen har varit under enormt tryck från ryska styrkor under året.

Men nu menar Zelenskyj att det är de ukrainska styrkorna som avancerar, rapporterar RBC Ukraine.

“Våra soldater avancerar”

Den ukrainska armén gör betydande framsteg i Sumy-regionen. 

Samtidigt lider ryska styrkor stora förluster i Kharkiv-regionen, säger Zelenskyj.

– Det finns goda resultat längs gränsen till Sumy. Våra enheter fortsätter att avancera mot Ukrainas statsgräns, förklarar han.

“Ryska förluster”

Han tackar soldaterna i 225:e separata stormregementet och 71:a jägarbrigaden och noterar också framgångar på andra fronter.

– Ryska styrkor lider stora förluster i Kharkiv, Kupjansk och Donetsk. Vi fortsätter operationerna i riktning mot Dobropillia. Det är viktigt att notera att våra trupper slår tillbaka de ryska attackerna, uppger Zelenskyj.

Läs mer: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Fortsatta attacker

Samtidigt som Zelenskyj hävdar framgångar i Sumy fortsätter Ukraina med drönarattackerna mot ryskt territorium.

En ukrainsk militär observatör uppgav den på lördagen att foton och filmklipp tyder på att ukrainska drönare har attackerat Bashneft-Novoil-oljeraffinaderiet i Ufa, Republiken Basjkortostan, och att det brinner i bearbetningsenheten, vilket kan störa driften.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Drönarskrot”

Geolokaliserade bilder publicerade den 13 september visar en brand vid raffinaderiet.

Republiken Basjkortostans president Radiy Khabirov hävdade att branden orsakades av fallande drönarskrot, inte av en direkt attack, och kallade attacken för en “terroristhandling”.

Läs mer: ”Värsta sedan krigsstarten” – Ryssland pressas rejält

Foto: President of Ukraine Office resp V. Razom

Text: Redaktionen


“Är allvarligt” – angrepp slår mot Axfood

2025 09 14

Flera svenska storföretag har drabbats efter ett omfattande cyberangrepp.

Systemleverantören Miljödata har som bekant utsatts för ett omfattande cyberangrepp.

Sedan tidigare står det klart att över en miljon svenskars persondata har läckt.

Nu framgår även att flera svenska storföretag har drabbats – däribland Axfood och SAS, rapporterar TV4.

Slår mot Axfood

Utöver kommuner och regioner slår cyberangreppet även mot stora svenska företag.

SAS, Axfood och Capio är bland bolagen som har drabbats.

– Vi ser mycket allvarligt på att uppgifter läckt, förklarar Axfoods presschef Magnus Törnblom för TV4.

“Har gått snett”

Enligt Törnblom har uppgifter som namn, personnummer och bolag i vilket man är anställd tagits.

It-experten Jens Nylander – som har identifierat att företagen blivit drabbade – kommenterar.

– Här har det gått snett helt enkelt med att man kanske inte haft rätt fokus på säkerheten från början, säger han.

Läs mer: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Det har hänt

Efter cyberangreppet mot Miljödata har information läckt på nätet.

Tidigt i morse, söndag 14 september, har hotaktören tagit ett nytt steg i angreppet mot Miljödata och publicerat stulna uppgifter på Darknet, uppger den drabbade systemleverantören.

– Vi vädjar till allas sunda förnuft att inte ladda ner och fortsätta sprida de stulna uppgifterna med respekt för de organisationer och individer som berörs.

“Extremt obehagligt”

SVT har kommit i kontakt med en person vid en kommun där uppgifter har läckt som uttalar sig om saken.

– Det är extremt obehagligt, säger personen.

– Det är för jävligt. Det är riktigt illa att vi har leverantörer som inte kan sköta sig.

Personen menar att leverantören har ett ansvar, men att även arbetsgivaren har ansvar över vilken information som delges med leverantören.

Läs mer: Svenska kyrkan slår larm – har inte råd

Foto: G. Kaiser Axfood

Text: Redaktionen