Ny regel på gång i svenskparadis – nu varnas turister

2025 06 09

Grekland, ett av de populäraste resmålen för svenska turister, planerar att ändra proceduren för kontantuttag från bankautomater.

Snart kommer det inte gå att ta ut pengar med ett fysiskt bankkort. I stället kommer lokalinvånare och turister att behöva använda mobiltelefonen för att ta ut kontanter, rapporterar EuroWeeklyNews.

Greklands största banker har enats om att fasa ut bankkorten.

– I stället kommer Near Field Communication (NFC) att användas, det vill säga samma teknik som ligger bakom kontaktlösa betalningar. Din smartphone kommer att  fungera som ditt kort, rapporterar tidningen.

Så här kommer kontantuttagen gå till:

  1. Öppna din digitala plånbok (exempelvis Google Pay, Apple Pay eller din banks app).
  2. Håll din enhet mot bankomatens kontaktlösa läsare
  3. Autentisera med ditt Face ID, lösenord eller fingeravtryck
  4. Ange din PIN-kod och slutför uttaget

Turister varnas

Förändringen kan slå mot turister och äldre medborgare, uppger EuroWeeklyNews.

– Inledningsvis kan turister och utlandsboende som besöker Grekland stöta på problem. Även äldre och de som känner sig överväldigade av den tekniska utvecklingen riskerar att få det svårare.

LÄS MER: SEB:s privatekonom uppmanar bankkunder – kan spara tusenlappar | Ekonomibladet

Stora problem i Sverige

I Sverige har bankomater också uppmärksammats den senaste tiden, men av en annan anledning.

Just nu går ovanligt många bankomater inte att använda. Enligt Bankomat, Sveriges ledande företag inom kontanthantering, beror problemen på att ”inkörningsutmaningar” i samband med att Bankomat själva har börjat sköta kontanttransporterna till automaterna.

– Vi vill be om ursäkt för allt det besvär som nu drabbar väldigt många människor runt om i landet. Många människor är beroende av att kunna ta ut kontanter och vi ser det som fullkomligt oacceptabelt att så många nu drabbas, framhåller företaget i ett uttalande.

LÄS MER: Stor rädsla bland många svenskar – ”Oro för att inte kunna betala” | Ekonomibladet

Foto: M. Stockman

Text: Redaktionen


Ryska folket drar i nödbromsen – 50 procents skillnad

2025 12 19

Den första veckan i januari firar Ryssland nyår med pompa och ståt. Hela landet stängs praktiskt taget och många ryssar tar semester.

I år präglas dock perioden av stora oroligheter.  

Det kärva ekonomiska läget tvingar den ryska befolkningen att hålla hårt i plånboken.

Hushållen förväntas spendera i genomsnitt 14 000 rubel (175 dollar) under semestern – en minskning med nästan 50 procent jämfört med föregående år, rapporterar oberoende Moscow Times med hänvisning till en undersökning från marknadsanalystjänsten Avito. 

– Stigande inflation samt högre priser på mat, el och vatten och kläder tvingar konsumenterna att spara pengar, säger den ryske ekonomiprofessorn Alexander Safonov, enligt tidningen.

– Folk begränsar sina inköp och utgifter, inklusive utgifter till nyårsfiranden. Oavsett hur mycket man tjänar är den allmänna trenden att minska sina utgifter, fortsätter han.

LÄS MER: Varnar för attack 2027 – USA skickar vapen i rasande takt

Klassiska varan försvinner

Flera nyckelingredienser under det ryska nyårsfirandet har noterat kraftiga prisökningar – bland annat klassikern röd kaviar som numera blivit en lyxvara för de flesta hushåll.

– Den kommer bara finnas som ett ”symboliskt inslag” i många hem, berättar Alexander Safonov.

Enligt professorn blir årets nyårsmenyer bli betydlig glesare än tidigare.

– För många familjer kommer högtidsmåltiderna att begränsas till traditionella rätter som sallad Olivier, ett litet urval av drycker och billiga grönsaker och frukt, säger han.

Sallad Olivier, också känd som rysk sallad, är en klassisk rätt i Ryssland. Den består huvudsakligen av potatis, ägg och majonnäs.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det 

Foto: V. Adutskevich

Text: Redaktionen


18 dec 2025

Ändrade regler för bilkörkort – begränsning slopas

2025 12 19

Regeringen går vidare med en lagrådsremiss för ändrade regler kring bilkörkortet.

Vägen till att ta ett svenskt körkort ska nu bli enklare.

Det meddelar regeringen idag.

– Nu gör vi det lättare att övningsköra. Kravet på introduktionsutbildning för övningskörning ska slopas, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), i ett uttalande.

Inte fått önskad effekt

Den första januari 2006 infördes kravet på att gå en introduktionsutbildning innan man börjar övningsköra.

Kravet gäller både för den som kör och den som sitter bredvid som handlare.

Men regeringen anser inte att förändringen har fått önskad effekt.

– Detta är en förenkling som kan leda till mer mängdträning eftersom förslaget bedöms underlätta för blivande förare att övningsköra med flera handledare. Kravet på introduktionsutbildning har inte haft avsedd effekt och nu föreslår regeringen att det tas bort, säger Andreas Carlson.  

LÄS OCKSÅ: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Studier visar

Nu har alltså regeringen beslutat att gå vidare med att avskaffa kravet.

– Studier har visat att introduktionsutbildningen har haft liten eller ingen effekt på strukturen, innehållet och omfattningen i övningskörningen och att den därför inte uppnår de avsedda målen, uppger regeringen.

– Eftersom introduktionsutbildningen inte bidragit till att öka kvaliteten på den privata övningskörningen för behörighet B, anser regeringen att det inte finns skäl att behålla den nuvarande ordningen.

Beskrivs som en begränsning

Förhoppningen från regeringens sida är att det slopade kravet ska möjliggöra mer övningskörning för den som är på väg att ta körkort.

– Kravet på introduktionsutbildning utgör dessutom en tröskel vid privat övnings­körning och kan inskränka möjligheten att smidigt kunna övningsköra privat med flera handledare, exempelvis föräldrar eller andra släktningar, uppger regeringen.

– Att ta bort kravet ökar möjligheterna till mängdträning, vilket medför att de blivande förarna kan komma bättre förberedda till förarprovet.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: A. Lazic resp Transportstyrelsen

Text: Redaktionen