Greta Thunberg stoppas

2025 06 05

Människorättsaktivisten Greta Thunberg är på väg till Gaza. Hon färdas på fartyget Madleen tillsammans med elva andra pro-palestinska aktivister.

Fartyget ska leverera humanitärt bistånd till den palestinska befolkningen. Bland annat finns modersmjölksersättning, blöjor, mjöl, ris, vattenfilter, hygienprodukter och medicinsk utrustning ombord.

Men nu stoppas Madleen.

Israels militär IDF har beslutat att fartyget inte kommer att tillåtas närma sig eller lägga till i Gazaremsan. Det rapporterar Jerusalem Post med hänvisning till en högt uppsatt israelisk försvarskälla.

Den israeliske försvarsministern Israel Katz väntas offentliggöra beslutet under torsdagen.

Enligt tidningen kommer ministern berätta att fartyget stoppas av säkerhetsskäl.

– Om de hade fått tillstånd att lägga till, skulle aktivisterna ha blivit strandsatta i Gaza. För att undvika att skapa ett prejudikat som kan underminera blockaden, har Israel beslutat att inte tillåta Madleen att närma sig Gaza, rapporterar Jerusalem Post.

”Redo att agera”

Den israeliska militärens talesperson Effie Defrin har kommenterat fartygets färdrutt.

– IDF är redo att agera på alla fronter, inklusive det maritima området. Vi kommer att agera i enlighet med det, säger hon på en pressträff enligt tidningen.

Thunberg: ”Inte lika farligt som folkmordet”

Madleen lämnade hamnen i Sicilien, Italien, i söndags. Fartyget beräknas nå Gaza inom en vecka.

– Oavsett hur farligt det här uppdraget är, är det inte alls lika farligt som hela världens tystnad inför de människoliv som förloras i folkmordet, sade Greta Thunberg till medier innan avfärden.

I tisdags observerades en drönare över fartyget.

Foto: Instagram

Text: Redaktionen


JUST NU: Oväntat besked om Nutella

2025 06 05

Sedan lanseringen 1964 har nötkrämen Nutella aldrig förändrats. Smaken har alltid varit densamma.

Nu bryter moderbolaget Ferrero den över 50 år långa traditionen.

I ett pressutskick uppger bolaget att en Nutella med jordnötssmak kommer att lanseras.

Den nya smakvarianten kommer i första hand att nå den amerikanska marknaden. 

Ferrero hoppas kunna charma amerikanska konsumenter med den nya jordnötssmaken, som är starkt förknippad med amerikansk smaktradition.

– Vi har varit mycket tydliga: USA är världens största marknad och den viktigaste marknaden i världen. Vi vill bli störst i USA också, säger Michael Lindsey, vd och koncernchef för Ferrero i Nordamerika, till CNBC News.

”Amerikansk twist”

Ferrero grundades i Italien, men huvudkontoret är baserat i Luxemburg.

I dag är bolaget den tredje största godisaktören på den amerikanska marknaden. Endast Hershey och Mars är större.

Genom att ”amerikanisera” sina produkter hoppas Ferrero kunna ta upp kampen med sina rivaler i USA.

– Man måste amerikanisera produkten någon gång för att nå nästa nivå av uppskattning hos de amerikanska konsumenterna. Vår strategi är att introducera en amerikansk twist på populära produkter, förklarar Michael Lindsey.

LÄS MER: Norge överväger förändring för matbutikerna – på grund av Sverige | Ekonomibladet

Flera produkter påverkas

Utöver den nya Nutellasmaken kommer Ferreros populära godis Tic Tac att smaksättas med den amerikanska läsken Dr Pepper. Dessutom kommer chokladen Ferrero Rocher att ändra form till fyrkantiga rutor och placeras i påsar.

Alla förändringar är en del av bolagets ”amerikanisering”.

– Att utveckla produkter specifikt för den nordamerikanska marknaden representerar ett avgörande ögonblick i företagets historia. Dessa innovationer kommer att engagera både lojala fans och nya konsumenter, och stärka vårt redan starka varumärke, säger Michael Lindsey.

Inget besked om Sverige

Det är oklart om den nya Nutellasmaken kommer till Sverige. I USA kommer den finnas på marknaden från och med våren 2026.

LÄS MER: Icas vinst faller – “Resultatet blev svagare” | Ekonomibladet

Foto: Photo Enduro 

Text: Redaktionen


Massivt missnöje – Swedbank bekräftar förändring för kunderna

2025 06 05

Förtroendet för Swedbank är i botten.

När Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i höstas granskade kundnöjdheten för Sveriges banker hamnade storbanken med sina fyra miljoner privatkunder sist på listan.

I synnerhet drevs missnöjet, oavsett banktillhörighet, av de digitala tjänsterna som ofta kallas för “AI-assistenter”.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, sade Johan Parmler, vd på SKI, vid tillfället.

Särskilt missnöje med Swedbank

När det gäller Swedbank finns det ytterligare en faktor som gör kunder upprörda.

Och det är bankens långa telefontider. Problemet har redan uppmärksammats flera gånger under året.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari. 

Vd:n utlovar förändring

Banken är inte omedvetna om problemet. Förändring har utlovats.

Och den planen ska nu realiseras i praktiken, bekräftar Swedbanks vd Jens Henriksson i ett nytt besked.

Framöver ska maxgränsen ligga på tre minuter. Därefter ska kunden alltid få hjälp, lovar banken.

Det ska både bättra den ansträngda relationen till kunderna och behålla marknadsandelar och lönsamhet.

– Blir vi mer tillgängliga kan vi öka volymerna, säger Jens Henriksson till Di.

LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

Lägger ner flera kontor

Enligt Swedbank är det högt tryck på telefonlinjerna. Två av tre kunder tar idag kontakt med banken via telefon.

Det har också bidragit till att en rad av bankens kontor runt om i Sverige lagt ned möjligheten för spontanbesök.

– För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: “Exceptionell” rusning till Swedbank

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen