Många har missat viktigt besked till Skatteverket – pengarna dröjer

2025 06 02

I dagarna ska 2,4 miljoner personer i Sverige få sin respektive skatteåterbäring på kontot.

På måndagen har nästan alla som deklarerade senast 2 maj fått sitt slutskattebesked.

Från och med imorgon inleds så även utbetalningen till dem som ändrat eller lagt till uppgifter i sin deklaration och därmed inte fick några pengar i april.

Totalt ska 37 miljarder betalas ut från Skatteverket. Men många får vänta ytterligare på sin återbäring.

Tiotusentals har nämligen glömt en liten, men viktig, detalj för att utbetalning ska vara möjlig.

Man har nämligen inte meddelat något konto dit pengarna ska sättas in och då sker inte heller någon automatisk utbetalning.

Enligt Skatteverket är det omkring 50 000 personer som missat detaljen.

Den som inte har anmält bankkonto till Skatteverket kan fortfarande göra det, då kommer pengarna, men lite senare. Skatteverket gör utbetalningar löpande under juni, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

Dessa får också vänta

Det finns även andra skäl till att återbäringen inte betalas ut.

Om man till exempel fått besked om att man ska få tillbaka under 100 kronor kommer pengarna istället att ligga kvar på skattekontot till nästa år.

Ett annat exempel är den som har en skuld hos Kronofogden. Då går återbäringen istället dit i första hand.

LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

Det kan även vara så att Skatteverket behöver ta kontakt med dig för att få en del förtydliganden innan utbetalning blir aktuell.

– Du kan få slutskattebeskedet senare om vi behöver ställa frågor till dig om deklarationen, till exempel om du gjort ändringar, eller om vi har fått nya uppgifter efter att vi skickat din deklaration. Den som haft anstånd och deklarerat efter den 2 maj får också beskedet och eventuell återbäring senare, säger Johan Schauman.

640 000 får kvarskatt

Samtidigt som många får pengar på kontot är det 640 000 som fått besked om kvarskatt på sammanlagt 14 miljarder kronor. Den som fått den informationen i veckan ska betala senast i september.

Är man ansluten till digital brevlåda, till exempel Kivra, går besked om slutgiltig skatt att hitta där. Det går också att se på Mina sidor på Skatteverkets hemsida.

LÄS MER: Här är tre saker du inte ska känna dig “skyldig” över att köpa – enligt experten

Foto: Fialotta Bratt/Skatteverket resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen